Banta bilen med magnesium

2011-04-12 11:52  
Magnesium i dörren lättar på vikten. Foto: Fraunhoferinstitutet

Byt ut stålet mot magnesium. Tyska forskare halverar vikten på bildörren.

Lägre vikt betyder mindre utsläpp. Det gör magnesium till ett intressant alternativ till stål när bilindustrin jagar lättare komponenter.

Att använda legeringar av magnesium i bilar är visserligen ingen nyhet. Den starka, lätta metallen används till exempel i fälgar i sportbilar och även i detaljer som instrumentpaneler i standardbilar.

Men magnesium kan användas i betydligt större komponenter än så, enligt en grupp forskare vid Fraunhoferinstitutet i Chemnitz i sydöstra Tyskland. Som bevis tog de med sig en riktig lättviktare till bildörr till årets Hannovermässa.

Den väger enbart 4,7 kilo, att jämföra med drygt 10 kilo som motsvarande dörr väger om den tillverkas i stål. I övrigt sägs den lätta magnesiumdörren ha liknande egenskaper som ståldörren, till exempel när det gäller styvheten. Priset framgår dock inte.

Forskarna ingår i Fraunhofer Automobile Production Alliance, en grupp med 17 institut som stöder den tyska fordonsindustrin. De har även utvecklat en ny gjutteknik.

- Det gör lättviktsmaterialet användbart för serieproduktion av bilkarosser i framtiden, säger forskaren Sören Scheffler i ett uttalande.

Charlotta von Schultz

Mer om: Magnesium Bildel

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt