Bandet rullade för Saabs nya Kinaägare

2011-05-05 15:46  

I morse rullade bandet på Saabfabriken i Trollhättan igång efter fyra veckors produktionstopp. Och på eftermiddagen kom de nya kinesiska delägarna Hawtai på studiebesök.

Bilbyggarna på Saab i Trollhättan hade kallats till jobbet på torsdagen, men ingen visste riktigt vad som skulle hända.

Det gick rykten om att ett delegation från den nya kinesiska delägaren Hawtai Motor skulle komma men ingen var riktigt säker.

Alla var dock sugna på att få börja bygga bilar igen efter stoppet för fyra veckor sedan.

Monteringslinan provkördes på förmiddagen och det byggdes en handfull bilar  för att man skulle vara säker på att allt fungerade inför eftermiddagens höjdpunkt – Kinabesöket.

Det kom till slut en bekräftelse på att vice vd Richard Zhang skulle komma till Trollhättan tillsammans med en liten delegation från Hawtai Motor.

Vid halvtretiden dök de upp och togs emot av Saab produktionsdirektör Gunnar Brunius och Mats Färenhag, chef för den tekniska utvecklingen, rapporterar nyhetsbyrån TT.

Då startades bandet igen för att bygga 15-20 bilar under eftermiddagen, enligt Thomas Haglund, ordförande i fackklubben Ledarna på Saab i Trollhättan.

Han poängterar att bandet inte startades på grund av Hawtais besök utan snarare att Hawtai bjöds in att komma när man hade planerat en provkörning.

- Att vi skulle provköra utrustingen den här dagen bestämdes redan i fredags, innan något med Hawtai var klart, säger Thomas Haglund till TT.

När bandet stoppades för en månad sedan på grund av komponentbrist hade man inte gjort slut på all materiel utan hade komponenter kvar för att kunna göra en sådan här provkörning, enligt Thomas Haglund.

Toppledningen på Saab var inte på plats.

Avgående vd:n Jan Åke Jonsson var på semester och styrelseordföranden Victor Muller är på väg till USA för att titta på den nya stadsjeepen Saab 9-3X, som ska börja tillverkas i juni i GM:s fabrik i Mexiko.

Men övriga i Saabledningen säger att man är nöjd med mötet.

– Så här långt är det en bra magkänsla. Kemin stämmer, säger Mats Fägerhag till TT.

Han tycker att bilbolagen har mycket att ge varandra.

– Det kan bli ett väldigt bra äktenskap. Våra kompetenser kompletterar varandra. Vi har bil - och plattformskunnande. De har motorkunnande, säger han.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt