Bambu är framtidens bilmaterial

2017-05-04 17:01  
Bambu kan bli ett inslag i framtidens bilar. Foto: Ford

Glöm kolfiber och lättviktsaluminium – bambu är framtiden. Växten har fångat biltillverkarnas intresse, och forskningen är i full gång. Tester visar att gräset kan konkurrera ut artificiella material.

Inom bilindustrin jobbar man hektiskt med att försöka få fram lättare och starkare material – allt för att minska modellernas vikt och öka prestandan (fart/bränsleförbrukning). Denna strävan har bland annat lett fram till material som kolfiberplast och lättviktsaluminium.

Nu har industrin riktat sina blickar mot bambu, ett av världens starkaste naturmaterial. Och en av de tillverkare som ligger i framkant är amerikanska Ford. Faktum är att tillverkaren under ett par år har försökt se hur man skulle kunna använda gräset i sin produktion.

– Bambu är ett helt otroligt material. Det är starkt, flexibelt, förnybart och det finns mängder av det i Kina och många andra delar av Asien, säger Janet Ying, ingenjör vid Fords forsknings- och ingenjörscentrum i kinesiska Nanjing, i ett pressmeddelande.

Biltillverkaren har i sina studier kommit fram till att bambu, när det gäller styrka och tänjbarhet, beter sig avsevärt mycket bättre än många syntetiska material. Dessutom klarar det höga temperaturer. En av idéerna som finns är att kombinera bambu och plast för att få fram det bästa av de båda.

Att bambu är otroligt mångsidigt är känt sedan årtusenden och växten har använts i allt från broar, hus och byggställningar – till glödlampor och tyger.

Men bambu är inte det enda från växtriket som kan förändra ”innehållet” i framtidens bilar.

Vid KTH forskas det med en komposit baserad på barrvedslignin – och i fjol visade de upp en modell där man använt lignin i batterier, samt som en del i kolfiber.

Läs mer:

Läs mer: Första bilen av komposit från skogen

Lignin är något som traditionellt varit en plåga inom massa- och pappersindustrin eftersom det har en negativ inverkan på papprets kvalitet. Men nu kan alltså den oönskade biprodukten bli en högt värderad materialkomponent i framtiden. KTH, har tillsammans med Innventia och Swerea Sicomp, tagit fram en färdplan hur man ska få fram svensk ligninbaserad kolfiber.

Asiatisk bambu och svensk barrskog kan alltså vara två beståndsdelar i din nästa-nästa bil…

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt