Baldosbilen ger hybridforskning i Luleå

2009-05-14 14:48  

I dag kom den lilla rödlackerade elhybridbilen Baldos II hem till Luleå efter en sorglig insats på tävlingbanan i Tyskland. Men Baldosprojektet blir trots det avstamp för ett nytt forskningsprogram på LTU.

- Ja jag var uppe på Vinnova i går när jag kom hem från tävlingen och presenterade mina planer på ett forskningsprogram och en doktorandkurs om elhybridbilar, säger Kalevi Hyyppä, professor i industriell elektronik och en av lagledarna för Baldos.

Det gick fullständigt åt skogen för Luleåteknologernas stolthet Baldos II i helgens tävlingar i Tyskland.

- Jag vill nästan inte berätta om allt. Det var det ena haveriet efter det andra. Förbränningsmotorn överhettades, kablar brann, en ventil lossnade och ramlade ned i cylindern och vevstakslagret skar, berättar Kalevi Hyyppä för Ny Teknik efter besöket hos Vinnova, som håller till på våningen ovanför Ny Teknik på Mäster Samuelsgatan i Stockholm.

Allt är nytt utom karossen
Annat var det förra året, med den första versionen av Baldos. Då tog Baldos hem fyra förstapriser och var nominerad till ytterligare två priser.

Men det enda som är kvar från gamla Baldos är gjutformen till kolfibermonocoquen. Allt annat är nytillverkat och nykonstruerat.

- Vi har byggt vår egen elmotor och generator och lindat statorspolarna för hand. Vi har konstruerat axialflödesmaskiner i stället för normala radialflödesmaskiner, vi har använt superstarka magneter från tyska Vacuumschmelze för att öka verkningsgraden och vi modifierade våra två förbränningsmotorer från bensindrift till ren etanoldrift för att få bättre verkningsgrad, berättar Kalevi Hyyppä.

Missade färjan
Allt jobb tog tid och Baldos II blev inte klar förrän det var dags att sticka ned till Tyskland.

- Men vi kände att vi måste göra en slutlig testkörning innan vi åkte iväg. Det gjorde att vi missade färjan till Tyskland och fick åka genom Danmark i stället. Vi var ganska möra när vi kom fram och det blev väldigt lite tid till förberedelse, säger Kalevi Hyyppä.

"Nu blir det hybridforskning"
Men i dag är det ändå glädjens dag på LTU när Baldos II kommer hem igen. Redan nu ska man börja fila på tekniken för nästa års tävling. Då ska den egenkonstruerade elmotorn fungera med bättre verkningsgrad än de som finns att köpa på den öppna marknaden.

- Jag kommer att ägna mig åt kraftelektronik för hybriddrivsystem resten av min forskarkarriär här på universitetet, säger Kalevi Hyyppä

- Den typen av elektronik är byggd med så kallad PWM-teknik, vilken ger högre verkningsgrad men samtidigt alstrar mycket störningar som till och med kan förstöra elektroniken. Med rätt utformning, som kräver djup förståelse av funktionen, kan man minimer störningarna, säger Kalevi Hyyppä till Ny Teknik.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt