Fordon

Baldosbilen ger hybridforskning i Luleå

Kalevi Hyyppä, professorn som ska dra igång ett forskningsprogram kring elhybrider på LTU.
Åhnejj, inte nu igen! Malin Söderling tvingades bryta efterflera motorhaverier. (Foto: Kalevi Hyyppä/LTU).
Baldos-teamet i Luleå tog fram en egen konstruktion för elmotorn till Baldos II. (Samtliga bilder tagna av professor Kalevi Hyyppä).
Elmotorn börjar ta form. Tyska företaget Vacuum Schmelze har skänkt specialmagneter.
Så, nu är allt klart för montering i bilen.
Hjulupphängningen på Baldos II.
Fälgarna är frästa ur ett solitt stycke av aluminiulegeringen Alumec.
Den egna elmotorn fick bytas ut mot en kinesisk cykelmotor från Golden Motor. Förbränningsmotorn till höger är en modellplansmotor.
Styrelektroniken i Baldos II.
Baldos fick problem med överhettning i förbränningsmotorn och ventilerna böjde sig.
Överhettningen i motorn berodde bland annat på att en kabel låg an mot avgasröret och brändes av.
KTH-bilen Auroas HCCI-motor, motkolvsmotor, gick inte heller som den skulle.
Den fick bytas ut mot reservmotorn från Honda. Men inte ens det hjälpte. Auroa fick också bryta.
Motorn i Chalmersbiler Smarter.
Chalmers hade satsat på en ovanlig konstruktion med två kombinerade elmotorer-generatorer (de svarta cylindrarna).
Polar Bear Design-teamet från Östvold i Norge tog hem designpriset för sin bil Frost.
Läckra STH2 från Tekniska universitetet i Sofia, TUS gick in på plats 25 bland stadsbilarna.
En efterföljare till klassiska franska CV2 Deux Chevaux - "två hästar".
Så mycket solceller, men det hjälpte inte till placering.
Och Malin Söderling fick inte heller till det med Baldos. Inte hennes fel dock.
Och vad är det nu då? Har motorn brunnit igen? Vi får kolla med Kalevi.

I dag kom den lilla rödlackerade elhybridbilen Baldos II hem till Luleå efter en sorglig insats på tävlingbanan i Tyskland. Men Baldosprojektet blir trots det avstamp för ett nytt forskningsprogram på LTU.

Publicerad

- Ja jag var uppe på Vinnova i går när jag kom hem från tävlingen och presenterade mina planer på ett forskningsprogram och en doktorandkurs om elhybridbilar, säger Kalevi Hyyppä, professor i industriell elektronik och en av lagledarna för Baldos.

Det gick fullständigt åt skogen för Luleåteknologernas stolthet Baldos II i helgens tävlingar i Tyskland.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här