Baldos sopade banan i snålbilarnas maraton

2008-05-26 07:30  

Teknologerna i Luleå vet hur man bygger världens snålaste hybridbil. Den lilla Porsche-liknande seriehybriden Baldos sopade banan med alla i den årliga ekobilstävlingen på Nogarobanan i Frankrike.

- Vi vann fyra priser och vi har hört att vi kom tvåa på två andra moment, rapporterar en lycklig handledare, professor Kalevi Hyyppä, över mobiltelefon till Ny Teknik i helgen.

Det var Kalevi Hyyppä som föreslog hybridkonstruktionen – en seriehyrbrid med en etanoldriven förbränningsmotor, som laddar en superkondensator, som driver bilen via en elmotor i vänster bakhjul.

- Men det är studenterna som gjort jobbet. De har utvecklat en fantastisk drivlina, säger Kalevi Hyyppä.

- Vi har optimerat varvtalet i förbränningsmotorn för låg bränsleförbrukning och låga utsläpp. Som bäst klarade vi 299 kilometer på motsvarande en liter bensin och strax över 6 gram koldioxid per kilometer, säger Gustaf Lagunoff, chef och drivande i "drivlinegruppen".

Team Baldos vann både Michelin Grand Prize, Alternative Gasoline Award, Climate Friendly Award och Bosch Technical Innovation Award.

Michelin Grand Prize är själva förstapriset i klassen förbränningsmotorer.

- Dessutom har jag hört att vi kom tvåa i både designtävlingen och vägsäkerhetstävlingen. Det är långt över förväntan för ett lag som tävlar för första gången, säger Kalevi Hyyppä.

Cirka 50 lag tävlade i klassen Urban Concept. Bara 23 fick en placering i sammandraget. De övriga lyckades inte fullfölja ett godkänt lopp.

Luleå tekniska universitet satsade i år allt sitt krut på Shell Eco Martathon och har hoppat av Formula Student-projektet i år, en tävling som går senare i sommar med mer mera racerbilsliknande fordon.

Baldos hade konkurrens från bland andra KTH-laget Spiros, som också tävlad i Urban Concept-klassen.

För Spiros gick det bra första dagen, men sedan vände lyckan och laget slutade på en 16:e plats i den totala sammanräkningen.

- Dagens räddning var att vi vann SKF Design Awards som snyggaste och mest genomarbetade bidrag, skriver KTH:s projektledare Pontus Karlsson i ett mejl till Ny Teknik.

Läs hela hans rapport i särskild artikel.

Resultattabellerna

Urban Concept-kategorin

1. De Haagse Hogeschool /
TH Rijswijk Academie voor Egineering - 848 km/l -Bränslecell - Vätgas

2. NTNU Trondheim - 729 km/l - Bränslecell - Vätgas

3. SakaryaTurkiet - 453 km/l - Bränslecell - Vätgas

4. LTU Luleå - 299 km/l - Förbränningsmotor - Etanol

5. FEUP Porto - 291 km/l - Förbränningsmotor - Bensin

16. KTH Stockholm - 89 km/l - Förbränningsmotor - Bensin (skulle ha varit en homogenmotor bensin/diesel).

Prototyp-kategorin

1. Lycée La Joliverie Frankrike - 3 382 km/l - Förbränningsmotor - Bensin

2. University of Applied Sciences Tyskland - 3 198 km/l - Bränslecell - Vätgas

3. Université Paul Sabatier Insa Toulouse Frankrike - 3 036 km/l - Förbränningsmotor - Bensin

4. Ecoole Polytechnique de l'Université de Nantes Frankirike - 2 830 km/l -- Bränslecell - Vätgas

5 Fachhochschule Tyskland - 2 592 km/l - Bränslecell - Vätgas

31. Chalmers Göteborg - 772 km/l - Förbränningsmotor - Bensin

59 KTH Stockholm - 451 km/l - Förbränningsmotor - Bensin

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt