Fordon

Bakom ratten i Volvos nya elbil

Det viner om elmotor och växelriktare tycker Norbert Andersson, som provkört Volvo C30 BEV. Foto: Lennart Pettersson

Effektmätaren slår i botten när jag accelererar över en rätt måttlig backe och man nästan känner hur elektronerna rusar ut ur batteriet. Men när jag lättar på pedalen i nedförsbacken kryper åtminstone några av dem tillbaka igen. Ny Teknik har provkört Volvos nya elbil.

Publicerad

Räckvidden för Volvos senaste elbil anges till 150 kilometer. Men det förutsätter inte bara varsamhet med gaspedalen, utan också lagom varmt väder så att kupén varken behöver kylas eller värmas. Och när västkustregnet drar in över Volvos testbana kräver både värmeanläggning, vindrutetorkare och strålkastarna sin tribut av batteriet.

Det här är inte direkt en bil man vill bli stående med strömlös mitt på motorvägen. Därför är det just elektronernas vandring in och ut ur batteripaketet som kräver mest uppmärksamhet av Volvos ingenjörer. Litiumbatterierna är extremt känsliga för hur man laddar ur dem. De får inte bli för varma, de fungerar bäst vid över fem plusgrader och ingen vet hur länge de håller.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här