Bakom ratten i Volvos nya elbil

2009-09-23 08:17  
Det viner om elmotor och växelriktare tycker Norbert Andersson, som provkört Volvo C30 BEV. Foto: Lennart Pettersson

Effektmätaren slår i botten när jag accelererar över en rätt måttlig backe och man nästan känner hur elektronerna rusar ut ur batteriet. Men när jag lättar på pedalen i nedförsbacken kryper åtminstone några av dem tillbaka igen. Ny Teknik har provkört Volvos nya elbil.

Räckvidden för Volvos senaste elbil anges till 150 kilometer. Men det förutsätter inte bara varsamhet med gaspedalen, utan också lagom varmt väder så att kupén varken behöver kylas eller värmas. Och när västkustregnet drar in över Volvos testbana kräver både värmeanläggning, vindrutetorkare och strålkastarna sin tribut av batteriet.

Det här är inte direkt en bil man vill bli stående med strömlös mitt på motorvägen. Därför är det just elektronernas vandring in och ut ur batteripaketet som kräver mest uppmärksamhet av Volvos ingenjörer. Litiumbatterierna är extremt känsliga för hur man laddar ur dem. De får inte bli för varma, de fungerar bäst vid över fem plusgrader och ingen vet hur länge de håller.

Men den här bilen är långt ifrån färdigutvecklad. Man startade i februari och har nu gjort om två Volvo C30 med hjälp av 39 miljoner kronor från energimyndigheten och minst lika mycket i egna utvecklingskostader.

Fokus i arbetet har legat på att studera hur battererna ska förpackas så att varken säkerhet, utrymme eller väghållning tar stryk. Men bilen ska också fungera som ambassadör för Volvos samarbete med Vattenfall. Tanken är att Volvos elbilar och laddhybrider ska säljas tillsammans med kontrakt på grön el på de marknader där även Vattenfall finns.

-Elbilar har ingen mening om elen inte kommer från förnyelsebara källor, menar Volvos utvecklingschef Magnus Jonsson.

Då ska bilen kunna marknadsföras med nollutsläpp som argument. Men dit är det ännu några år. Tidigast 2015 kan elbilen komma i produktion. Några beslut har dock ännu ite tagits.

De bägge elbilar som rullar i dag är mer att betrakta som testbänkar. Bland annat ska Volvos ingenjörer testa olika lösningar för laddning, för värme (eventuellt kan den elektriska luftkonditioneringen dubblera som värmepump). Och när man sitter bakom ratten och irriterar sig på det vinande ljudet från elmotor och växelriktare önskar man sig också lite brumbrum.

-Vi behöver nog lägga till något ljud. Den är skrämmande tyst på låga farter, säger Lennart Stegland som är chef för den avdelningen inom Volvo som har byggt de bägge elbilarna.

Volvo C30 BEV

Toppfart 130 km/h

Batterikapacitet 24 kWh

Räckvidd 150 km

Motorns vridmoment 220 Nm

Acceleration och toppfart elektroniskt begränsad för att ge samma prestanda ner till 65procent urladdat batteri

Motor och växelriktare vattenkylda

Batteriet kan dra igång bilen ner till -10 grader men måste sedan värmas upp till plus 5 grader för att ge tillräcklig effekt.

När bilen är kopplad till nätet värms vid behov både kupé och batteri.

Volvo anger verkningsgraden, räknat från två hål i väggen till asfalten på vägen till närmare 90 procent.

Norbert Andersson

Mer om: Elbilar Volvo

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt