Både hopp och förtvivlan i Saabaffären

2009-11-25 07:30  

GM-chefen Fritz Henderson togs på sängen av beskedet att Koenigsegg drar sig ur Saabaffären - och blev mäkta sur. I Trollhättan lever dock hoppet om en räddande ängel men förre Volvochefen gör tummen ned. Läs här kvällens och morgonens kommentarer.

- Många saker pekade åt rätt håll men tidsramarna blev för svåröverskådliga.

Christian von Koenigsegg.

We're obviously very disappointed with the decision to pull out of the Saab purchase.

GM:s vd och koncernchef Fritz Henderson.

- Alla är besvikna att vi inte kommit i mål. Vi har jobbat länge med det här.

Jan-Åke Jonsson, vd för Saab Automobile.

- Det här är inget nedläggningsbesked. Det är en förhandling som avslutats. Jag tror inte att Saab kommer att läggas ned.

Trollhättans kommunalråd Gert Inge Andersson i SR Ekot.

- Vi har inte räknat ut Saab än. Vi fortsätter diskussionen med GM och ser vilka steg de nu tar.

Statssekreterare Jöran Hägglund.

- Jag tror att kinesiska Geely går in och köper Saab – eller både Saab och Volvo. I dag är prislappen på Saab så liten. Geely ser att det finns ett väldigt starkt industriellt kluster här.

Bilanalytikern Mats Carlsson i SR Ekot.

Vi ger ingen intervju, gör vi det blir vi av med jobbet

Pressanvarige på Beijing Automotive, det kinesiska företag som är med i Koenigsegg-konsortiet, till SR Ekot.

- Saab har funnits i 60 år. Av de åren har Saab gett vinst två år. Går det inte så går det inte. Beslut ska inte baseras på sentimentalitet. Saab är inte värt att räddas kvar.

Förre Volvochefen Pehr G Gyllenhammar intervjuad i tidningen Fokus den 21 augusti.

- Man undrar vad Koenigsegg egentligen ville med allt. Om det bara var en lek, ett spel, en chans att sola sig i glansen, få vara berömd i 15 minuter (lite drygt).

Motorjournalisten Håkan Matson i dagens DI.

Saabs historia

1937. Svenska Aeroplan Aktiebolaget, det vill säga företaget Saab, grundades som flygplanstillverkare 1937 som ett samarbete mellan NOHAB i Trollhättan och ASJ i Linköping.

1947. Vagn 001 även kallad Ursaaben presenterades för första gången i en personalmatsal i Linköping. Projektledare var Gunnar Ljungström. Sixten Sason stod för designen.

1949. I december startar seriproduktionen av Saab 92. Bilen hade framhjulsdrift, vilket var ovanligt vid den här tiden. Den var enkel, med en tvåcylindrig tvåtaktsmotor (764 cm³), och treväxlad växellåda. Motorn var tvärställd, med växellådan intill, något som på denna tid var ovanligt men som idag är något av en branschstandard. Den var försedd med ett frihjul, eftersom en tvåtaktsmotor som smörjs via oljeblandad bensin inte tål motorbromsning.

1956. Saab 93 med trecylindrig tvåtaktsmotor (748 cm³) lanseras.

1960. Saab 96 presenteras.

1964. Motorkonstruktören Per Gillband lockas över från Volvo för att byta motor i Saab till en fyrtaktsmotor. Valet av motor föll på en V4 på 1,5 liter från Ford i Köln.

1967. Tillverkningen av Saab V4 börjar och pågår till 1980.

1967. Saab 99 presenteras och blir Saabs nya huvudmodell.

1969. Saab blir en del av det börsnoterade bolaget Saab-Scania.

1972. Saab introducerar en ny 2-litersmotor i Saab 99, tillverkad i Södertälje.

1977. Saabs första turbo sätts i produktion – Saab 99 Turbo.

1990. Saab-Scania splittras och en majoritet av aktierna i Saabs personbilsdivision säljs till amerikanska General Motors och företaget ombildas till Saab Automobile AB.

2000. General Motors tar över hela Saab Automobile.

2009. GM meddelar i februari att man vill sälja hela företaget. Många företag och konsortier anmäler intresse, men till slut väljer GM ut konsoritiet Koenigsegg Group.

Källa: Wikipedia. Läs ännu mer detaljerad Saabhistoria här.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt