Fordon

Avhopparens företag utmanar Elon Musks Hyperloop

Foto: Arrivo

Nu utvecklar uppstickaren Arrivo ett budgetalternativ till Hyperloop One. Enligt vd:n Brogan BamBrogan är det nya systemet väldigt billigt, och kan läggas i en fil på befintliga motorvägar. De åkande får dock nöja sig med hastigheter strax över 300 km/h.

Publicerad

Elon Musk hoppas att dagens tåg- och flygresenärer är villiga att färdas genom ett rör i nära nog vakuum – i hastigheter över 1 200 km/h. Hyperloop One har stakat ut ett antal tänkbara sträckningar runt om i världen – bland annat tillsammans med Colorados transportdepartement och företaget Aecom. De utreder en linje som sammanlänkar städerna Pueblo, Denver och Cheyenne. Sträckan på 58 mil skulle i så fall betjäna 4,8 miljoner personer.

Men nu utmanas Hyperloops tekniklösning av ett Coloradobaserat företag. Bakom Arrivo står Brogan BamBrogan. Han har tidigare arbetat inom Musks rymdprogram SpaceX, och gick sedan till jobbet som chefsingenjör på Hyperloop. I den inte helt odramatiska ”skilsmässan” tog innovatören även med sig en rad av Musks chefer till det nya företaget.

BamBrogans tekniklösning skiljer sig dock från den forne arbetsgivaren. Båda har magneter installerade under tågvagnarna, men till skillnad från Hyperloop kommer Arrivos rör inte ha ett sänkt lufttryck. Tuben tjänar endast syftet att sänka luftmotståndet, och detta sägs räcka för att nå hastigheter på 200 miles i timmen (321 km/h). Luftfyllda rör säljs dessutom in som en säkerhetsaspekt, för vad händer egentligen vid ett större kupéläckage i vakuum?

Arrivo satsar på kortare transporter än konkurrenten. Det kan handla om pendlingsavstånd på omkring fem mil, exempelvis mellan centrala Denver och centrala Boulder. Hur mycket snabbare är då lösningen än konventionella tåg? I dag tar pendeln mellan Denver till flygplatsen cirka 40 minuter – i Arrivos rör skulle samma sträcka bara ta nio minuter.

Företaget kommer utveckla fyra olika poddar. Bland annat tänker de sig en variant som ska agera bilfärja. Man rullar in sin bil och sveps iväg till nästa anknytning, där man sedan rullar vidare. Enligt vd:n skulle Arrivos rör kunna leverera 20 000 bilar på en timme, att jämföra med 2 900-5 500 fordon för en konventionell motorväg. Företaget system skulle faktiskt kunna placeras i en motorvägsfil.

Den stora konkurrensfördelen är dock priset. BamBrogan hävdar att hans lösning ger ”extremt låga kostnader”. En testbana kan eventuellt byggas bredvid E-470, den tullbelagda ringled som löper runt centrala Denver. Om dessa tester skulle falla väl ut så kan en kommersiell version vara aktuell inom fyra till fem år.