Fordon

Avbländande teknik, Autoliv

Utvecklingschefen Bo Wass, med sin projektgrupp på Autoliv. Foto: Stefan Jerrevång
Ny Tekniks Eddie Pröckl provkör. Foto: Stefan Jerrevång

Vi kör på landsvägen utanför Linköping och det är väldigt mörkt. Lite bråttom hem, bilradion på, bra koll i helljuset. Vi får möte, bländar av och hoppsan, var det där en människa på vägen?

Publicerad

Vartefter jag kör börjar jag vänja mig vid den lilla ir-skärmen. Jag använder den mer som en extra backspegel som man tittar i då och då, särskilt i lite kvistiga situationer som möten. Man kan inte köra bara med hjälp av skärmen.

Vägmarkeringar och skyltar syns inte, för de har samma temperatur som marken. Djur och andra varma föremål i närheten av vägen syns däremot, men det är bara människor som utlöser den gula varningssignalen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här