Fordon

Autonoma bilarnas lidar riskerar att slå ut kameror

Foto: Daniel Lawrence Lu

Lasern i lidar använder en våglängd som är säker för mänskliga ögon. Men det finns en risk att systemen kan slå ut sensorer i digitalkameror.

Publicerad

För självkörande bilar är lidar, light detection and ranging, en avgörande del i sensorpaketet. Traditionellt har tekniken byggt på en snurrande boll på bilens tak som skjuter ut laserstrålar. Rastret av laserpunkter genererar en tredimensionell bild av omgivningen. Men att hej vilt skjuta laserstrålar omkring sig ställer givetvis krav på att tekniken är säker för omgivningen.

I USA har systemen tidigare varit utformade efter de regler som har satts för att skydda människors ögon. Det innebär att de enheter som använder infrarött ljus nära 900 nanometer bara tillåts ha en så svag puls att systemets räckvidd begränsas till omkring 60-100 meter. I motorvägsfart räcker det avståndet inte till för att den autonoma bilen ska hinna reagera på andra fordon.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här