Autoliv säkrar eldrivna dödsfällor

2014-09-25 15:23  

Med avancerad teknik kan även små och lätta elbilar klara kollisioner med tyngre fordon visar projektet Visio.M, där Autoliv deltar.

Små och lätta elbilar har svårt att klara de krocktester som görs enligt Euro-NCAP. De åkande riskerar svåra skador om de alls överlever.

Men med starka material och aktiv säkerhetsteknik kan säkerheten höjas väsentligt. Det visar forskningsprojektet Visio.M, som leds av tekniska högskolan i München och med deltagande av företag som BMW, Daimler, Autoliv, Continental, Siemens och många fler.

Bara genom att förstärka sittbrunnen med en ram av kolfiberarmerad plast, och bygga deformationszoner av aluminium, blir en liten elbil med maxvikten 400 kg betydligt säkrare för de åkande.

Till detta läggs aktiv säkerhetsteknik med hjälp av radar och kamerasensorer. Systemet håller hela tiden uppsikt om vilka trafikfarliga situationer som kan uppstå kring bilen. Informationen kan ges till föraren i varnande syfte så att denna kan undvika situationen.

Men blir situationen för kritisk övergår systemet till att aktivt vidta flera åtgärder för att mildra effekterna av en kollision.

Exempel på sådana är en typ av krockkuddar i stötfångare och på insidan av karossplåtarna. Bråkdelen innan en krock, oavsett riktning, utlöses krockkuddarna och trycker ut karossen så att denna får större energiupptagande förmåga.

De åkande kommer att dras hårdare åt mot sina stolar. I händelse av en sidokrock kommer den stol som är mest utsatt att skjutas in mot mitten. För att förhindra sammanstötning med medpassageraren utlöses en krockkudde mellan stolarna. Accelerationen vid sidoförflyttningen minskar dessutom verkan av kollisionen.

Forskningsprogrammet Vision.M löper under 2,5 år och har en budget på 10,8 miljoner euro.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt