Autoliv får böta – högre böter väntar

2017-11-22 16:30  
Jan Carlson, vd Autoliv. Foto: TT

Bilsäkerhetsföretaget Autoliv får böta 80 miljoner kronor för att ha deltagit i karteller inom EU. Böterna gäller bara två drabbade biltillverkare. EU-kommissionens utredning fortsätter och Autoliv räknar med klart högre böter framöver.

Förutom Autoliv fälldes konkurrenterna Tokai Rika, Takata, Toyoda Gosei och Marutaka. Fyra av bolagen ska betala sammanlagt 34 miljoner euro eller 340 miljoner kronor i böter för att 2009-2010 ha samordnat priserna på bilbälten, krockkuddar och rattar till biltillverkarna Toytota, Suzuki och Honda. Böterna kunde ha blivit ännu högre om inte bolagen medverkat i utredningen.

Enligt kommissionen togs beslut inom kartellen främst i Japan. Tokai Rika avslöjade kartellbildningen och slipper enligt EU:s regler därför böter.

Autolivs del berör Toyota och Honda, men processen fortsätter med fler tillverkare och Autoliv räknar med att de kommande böterna kan bli avsevärt högre.

– Summorna kan bli väsentliga. Kommissionens utredning är uppdelad i två delar och beslutet i dag rör den mindre med få specifika kunder. Den kvarstående delen med ett större antal kunder kvarstår och vi kan inte bedöma vilka summor det kommer att handla om eller när den utredningen är klar, säger Thomas Jönsson, kommunikationsdirektör på Autoliv till TT.

De nu klubbade böterna reserverade bolaget i kvartalsrapporten för tredje kvartalet. Några ytterligare reservationer har inte gjorts.

– Vi kan inte bedöma beloppet och då kan vi enligt reglerna inte göra några reservationer, säger Thomas Jönsson.

För ansvariga kommissionären Margrethe Vestager är detta den andra stora kartellbildningen inom fordonsbranschen som fällts i år. För ett par månader sedan bötfälldes samtliga stora europeiska lastbilstillverkare utom tyska MAN som avslöjade den kartellen. Scania har motsatt sig böterna på motsvarande 8,5 miljarder kronor och väntas den närmaste tiden överklaga.

När det gäller den senaste kartellen säger Margrethe Vestager i ett pressmeddelande:

"Säkerhetsbälten och krockkuddar skyddar liv och är viktiga i alla bilar i EU. Tillverkarna som bötfälldes i dag har samarbetet för att öka sina vinster på de här produkterna. Det kan ha ökat kostnaderna för en rad tillverkare som säljer bilar i EU och det kan också ha drabbat konsumenterna. Vi accepterar inga karteller inom EU även om kartellerna organiserats utanför unionen".

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt