Aurora ska göra Hyundai och Volkswagen självkörande

2018-01-08 14:28  
Johann Jungwirth, Volkswagens chef för digital utveckling. Foto: Volkswagen

Många biltillverkare har insett att de behöver hjälp kring utvecklingen av självkörande bilar. Nu har både Volkswagen och Hyundai slagit sig samman med Aurora Innovation.

För alla fordonstillverkare som vill hänga med in i framtiden gäller två fokusområden – elektrifiering och autonomi. I många avseenden är det inte längre bilföretagen själva som sitter på spjutspetskunskapen, exempelvis gällande den teknik som krävs för självkörande fordon.

En efter en har biljättarna slagit sig samman med små, innovativa företag. Under 2016 köpte General Motors upp Cruise, och 2017 gick Ford in med en miljard dollar i Argo AI. Nu tar både Volkswagen och Hyundai hjälp av Aurora Innovation, ett uppstartsföretag från Pittsburg.

– Vår prioritet är att snabbt, brett och säkert göra självkörande bilar till en verklighet. Vi vet att vi kommer dit snabbare genom att samarbeta med innovativa fordonstillverkare som Volkswagen-koncernen. Samarbetet kring Auroras självkörningsteknik gör att vi tillsammans kan ta fram självkörande fordon för marknaden i stor skala, säger Chris Urmson, vd för Aurora i ett pressmeddelande.

Läs mer: Här testas bilarnas allt komplexare elektronik

Med sitt framtidsprogram ”Together – Strategy 2025” har Volkswagen-koncernen satt som mål att bli världsledande inom autonom körning. Under de senaste sex månaderna har Aurora samarbetat med specialister från Volkswagen Automotive Innovation Lab (VAIL) vid Stanford University, och representanter från Wolfsburg. Tillsammans har de integrerat Auroras självkörningssystem i Volkswagen-koncernens fordonsplattformar. Utrustningen inkluderar sensorer, hårdvara och mjukvara – såsom maskinlärning och AI-teknik.

– Vårt mål är att skapa nya lösningar för så kallad Mobility-as-a-Service (MaaS) som ger våra kunder skräddarsydda lösningar med högsta säkerhetsstandard, förstklassig användarupplevelse och digital intelligens – ett helt nytt sätt att tänka kring fordon och mobilitet, säger Johann Jungwirth, Volkswagens chef för digital utveckling i ett pressmeddelande.

Biltillverkarens vision kring "mobilitet med en knapptryckning ” innebär att tekniken ska vara enkel och användarvänlig.

Läs mer: Hyundais teknik ska rädda tusentals liv

– Våra framtida användare kommer att få tillgång till självkörande fordon som tar dem från dörr till dörr, genom exempelvis vår mobilitetsapp, en digital virtuell assistent eller vår Volkswagen OneButton med GPS, uppkoppling och kompass, säger Johann Jungwirth.

2015 började Hyundai testa autonoma bilar på allmän väg i Nevada, och på CES 2017 visade företaget upp ett självkörande exemplar av Ioniq. Under mässan nu i januari kommer biltillverkaren demonstrera det bränslecellsfordon som ska agera plattform för de första testerna med Auroras teknik. Hyundais målsättning är att erbjuda köparna självkörande bilar till 2021. Inom partnerskapet med Aurora ska man utveckla nivå 4-automation enligt SAE, där bilen under vissa förhållanden kan köra helt utan förarens övervakande öga.

– Vi vet att framtidens transportsektor är autonom – och för att skynda på utvecklingen på ett säkert och skalbart sätt måste den autonoma teknologin testas under verkliga förhållanden. Genom att kombinera vår avancerade fordonsteknologi – som omfattar den senaste säkerhetstekniken – med Auroras ledande utbud inom nivå 4-autonomi, kommer vi föra revolutionen inom mobilitet framåt med Hyundai i en ledande position, säger Dr. Woong Chul Yang, vice vd för Hyundai Motor i ett pressmeddelande.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt