Fordon

Audis nya el-suv E-tron – satsar på digitalisering

Foto: Audi
Foto: Audi

En ny bil, men framförallt en ny affärsmodell. Med E-tron tar Audi ytterligare ett kliv in i det digitala – och öppnar dörren för att bli en tjänsteplattform.

Publicerad

För två veckor sedan lanserade Mercedes elbilen EQC och nu har Audi lanserat sitt alternativ till de som är på jakt efter en tysk elbil. Men E-tron är så mycket mer än bara en bil. Digitalisering och ekosystem har på kort tid blivit lika heta trendord som dynamisk prestanda och atletisk design. För ett par veckor sedan presenterade Volkswagen sin miljardsatsning på digitalisering.

Där var den stora nyheten att ett nytt ekosystem ska sjösättas, och att köpa en folka är egentligen bara en inträdesbiljett till vad man beskriver som framtidens mobilitet. Och Audi vill inte vara sämre på den punkten.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här