Audis lyxmodell blir hybrid

2017-06-09 13:14  
Nya Audi A8 har försetts med ett primärt elsystem på 48 som ligger till grund för modellens elektrifiering. Foto: Audi

I juli premiärvisar Audi sin nya toppmodell: A8. Men för de som trodde att det skulle bli ytterligare en ”lyxbil” i mängden – fel. Bilen blir den första hybriden med ett primärt elsystem på 48-volt.

Audis förnäma toppmodell A8 har långe levt på lånad tid. Nuvarande generationen introducerades för sju år sedan och det märks mycket på tekniken. Bland annat består motoralternativen av rejäla förbränningsverk med sex till tolv kolvar – något som symboliserar prestanda och lyx – anno 2010.

Den 11 juli kommer en ny generation av bilen att visas upp för omvärlden, och nu avslöjar den tyska tillverkaren att den nya bilen kommer att vara en helt annan varelse än modellen den ersätter.

Detta då bilen som standard kommer att ha en hybriddrivlina. Nya A8 blir den första som har försetts med ett primärt elsystem på 48 volt och detta ligger till grund för modellens elektrifiering.

Mildhybriddrivningen består av en vattenkyld 48-volts växelströmsgenerator som kompletterar den konventionella startmotorn – och dels ett 48-volst elsystem och litiumjonbatterier på 10 AH.

Enligt Audi är fördelarna att gångkulturen och komforten ökas samtidigt som bränsleförbrukningen minskar. Det sistnämnda ska vara förbättrat med 0,7 liter per 100 kilometer jämfört med nuvarande modell.

Vidare så ska bilen kunna stänga av motorn och segla medels frirullning i hastigheter mellan 55 och 160 km/h – i upp till 40 sekunder. När man väl gasar, oavsett om det sker i farten eller stillastående, så sätter motorn igång utan att störa gången. Start/stopp-systemet kan slå av motorn redan vid 22 km/h.

Men avstängning medan bilen rullar är inte det enda som är nytt i start/stopp-tekniken. Tack vare uppkoppling ska bilen även kunna tolka olika trafiksituationer. Är körfältet fritt så startas förbränningsmotorn snabbt via växelströmsgeneratorn – och man kan brumma iväg. Men är det köigt så agerar bilen annorlunda.

Audi kallar det för ”predikativ komfortstart”. Tekniken innebär att motorn startas så snart som framförvarande bil kör framåt – även om föraren fortfarande har foten på bromsen. Detta ska motverka ryckig körning och leda till smidigare trafikflöde.

Elektrifieringen ska som ovan nämnt även ge limousinen en bättre bränsleförbrukning. Ett nytt styrsystem för drivlinan bearbetar uppgifter från navigationssystemet om kommande sträcka och bakar ihop detta med bilens sensorer. Den sammanlagda informationen ligger till grund för hur bilen agerar. Ska det frirullas eller återvinnas energi genom motorbromsning? I situationer där man under frirullning närmar sig framförvarande bil för snabbt så växlar den över till regenereringsläge.

Nya A8, som är tillverkarens lyxigaste, blir den första med 48-voltssystemet. Men tekniken kommer spridas nedåt i modellfloran, och Audi räknar med att introducera mildhybrid-alternativ i större skala inom några år.

Fotnot: Audi har tidigare använt ett 48-voltssystem i modellen SQ7, men då var det parallellt med ett vanligt 12-voltssystem. Det senare var det som skötte allt från start till vindrutetorkare – 48-volten användes till att driva en kompressor för turbon, samt elektriskt styrda krängningshämmare.                    

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt