Audis laddoffensiv – åtta modeller i Genève

2019-03-04 07:48  

Fyra elbilar, fyra laddhybrider samt en Formula E-racer. Det kommer vara mycket med sladd för Audi på bilsalongen i Genève: "Vi har satt ett tydligt mål, var tredje ny Audi skall vara laddbar 2025", säger vd:n Bram Schot.

I fjol klev Audi in i elbilsracet när de presenterade sin E-tron. Och nu tar de nästa kliv på resan mot fossilfrihet. Nere på bilsalongen i Genève ska man visa upp inte mindre än fyra elbilar, fyra laddhybrider samt sin Formula E-bil.

I montern kommer E-tron få sällskap av coupésuven E-tron Sportback samt E-tron GT och konceptet Q4 e-tron. Och det är en intressant skara – även om enbart den sista är en riktig nyhet. Sportback-bilen är en version på vanliga E-tron och bygger på VW-koncernens gamla MLB-plattform. GT-bilen premiärvisades i höstas och den utvecklades på en ny elbilsarkitektur kallad PPE, Premium Performance Electric, som Audi delar med Porsche.

Läs mer: Efter år av spekulationer – nu kommer Teslas "folkelbil"

Q4 E-tron är Audis variant på VW ID och bygger på samma MEB-grund som denna. Volkswagenmodellen är den som ska göra ”elbilen till en folkbil” med ett pris som ligger i paritet med vad en motsvarande VW-dieselbil kostar. Ett riktmärke som troligtvis kommer innebära att Q4 inte blir allt för dyr.

E-tron på väg ut till kunder

Av bilarna är E-tron redan på väg ut till kunder, E-tron Sportback kommer senare under 2019 och GT samt Q4 kommer i produktionstappning 2020.

För de som inte har plånboksutrymme för en helelektrisk vagn kommer även laddhybridalternativ att stå uppställda för allmän beskådan. A6, A7, A8 samt Q5 lanseras nu med sladd. Samtliga får beteckningen ”TFSI e” och det innebär att bilarna har batterier med 14,1 kWh med ombord – tillräckligt för att man ska kunna köra utsläppsfritt i ”över 40 km”.

Dessa kommer vara beställningsbara under året.

– Vi har en tydlig vision för emissionsfri mobilitet. I nästan alla marknadssegment kommer det att finnas laddbara modeller som drivs av en kombinerad el- och förbränningsmotor, säger Bram Schot.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt