Audi: ”Kvalitet är inte en slump”

2017-11-24 07:01  

I digitaliseringens snabbt föränderliga värld kan man inte vila på sina lagrar. Vi besökte Audis huvudkontor i Ingolstadt. Där visade biltillverkaren hur man arbetar för att behålla sin image av premium och kvalitet – i en tid när begreppens innebörd är på väg att bytas ut.

Vad som i går sågs som lyx – är i dag passé. Audis kvalitetssäkringschef Werner Zimmerman är ansvarig för vad företaget ser som sin kärnkompetens. Kvalitet har byggt varumärkets image, och man vill hålla fast vid detta även när själva kvalitetsbegreppet förändras. För nu flyttas definitionen, från att gälla dagens fysiska värden till att omfatta morgondagens mer digitala.

– Megatrenderna digitalisering, hållbarhet och urbaniseringen förändrar synen på kvalitet och influerar hur vi arbetar med kvalitetssäkring. Vi rör oss från en ren komponentanalys till en mer holistisk systemsyn. Detta genom i allt större grad använda oss av virtuella och digitala metoder, säger han.

I Audis huvudkvarter i Ingolstadt lotsas vi runt till olika delar av fabriken för att få ta del av vad Zimmerman menar. I ett rum sysslar man med materialanalys. Det företaget fokuserar på här är dock inte klassiska ”bilmaterial”, som olika typer av stål, aluminium eller läder och tyg. Nej, här har man byggt upp ett labb för att kunna analysera skärmar, halvledare och annan elektronik. Med hjälp av svepelektronmikroskop samt jonstråleskärare (Focused Ion Beam) kan man se de minsta defekterna och förändringarna i materialen. Audi anser att man som beställare måste ha djupkunskap om materialen för att kunna göra korrekta kravställningar till underleverantörerna. Och metoderna de använder här, som enda biltillverkare i Europa, gör att de i ett tidigt skede kan identifiera möjliga problem. Det gör i sin tur att de kan diskutera med underleverantörerna och vara med och lösa utmaningarna.

– Vår uppfattning är att det här är viktigt för att vi ska behålla vår kvalitets- och premiumställning i framtiden, säger materialingenjören Andreas Albrecht.

Audi står ensamma

Ytterligare ett område där Audi som tillverkare står relativt ensamma är inom halvledare. Bilmärket har satt upp ett eget laboratorium som är med och utvecklar samt kvalitetssäkrar det som i rasande takt blivit bland det viktigaste i en bil – elektroniken.

– Mer än 80 procent av all innovation i dagens bilar möjliggörs av mikroelektronik, säger Stefan Simon, halvledarexpert på Audi.

I dag kan en bil ha så många som 8 000 aktiva halvledare i upp till 100 sammankopplade kontrollenheter. Var och en av dem har mer datorkraft än den första månraketen.

– Att ha ett eget halvledarlaboratorium gör att vi ligger på samma nivå som leverantörer och tillverkare, säger kollegan Robert Kraus.

Audi: "Finns det kvalitetsrisker"

Det är den egna kompetensen inom området som exempelvis möjliggjort utvecklingen av oled-bakljusen, samt laserskannern till modellen A8. Teknik som inte hade varit möjlig utan en egen avdelning för validering av halvledare.

– Datakraften vi behöver innebär att vi måste utveckla den själv. Vi kan inte, som vi gjorde förr i tiden, vänta in robusta system som redan har testats i andra applikationer. Sedan finns det kvalitetsrisker som vi inte vågar ta genom att lämna över all kontroll till andra. För i en bil måste systemen hålla 15 år, inte fem år som är standard för konsumentprodukter säger Kraus.

Och detta summerar vad Zimmermann sa i början av dagen. För att vara premium måste man hålla hög kvalitet. Och för de som vill behålla en sådan image – gäller det att försäkra sig om att förståelsen för vad som är kvalitet hänger med även när tiderna ändras.

Ytterligare delar i kvalitetssäkringen Audi har för att behålla sin premiumstämpel i den digitala framtiden:

Digital Master Jig

Passning och passform är enormt viktigt när det kommer till kvalitet. Paneler får inte glappa, skarvar ska vara homogena och ljussken får inte läcka. Traditionellt har det här arbetet varit bland det sisat man gör månaderna innan en bil lanseras. Alla delar skeppas in från olika leverantörer och sätts ihop i en jigg – och är något fel blir det bråda dagar.

Audi håller allt mer på med digitalisering av området, vilket dels är enormt tidsbesparande, men även innebär att man kan börja kvalitetssäkra komponenter upp till 2,5 år innan lansering.

Ett exempel på det är att man nu digitalt mäter in bilar – vilket dels tar otroligt mycket mindre tid och dels ger enormt många fler mätpunkter.

Validering

Även om allt mer blir digitalt så kommer vi människor vara väldigt fysiskt representerade även de närmsta 100 åren. Därför testar man även en ny modell utifrån ett kundperspektiv. Här använder man 600 bilar som totalt får rulla 35 miljoner kilometer i tester världen över. Den sammanlagda valideringstiden ligger på 700 000 timmar, och dessa genomförs det sista halvåret innan lansering. Men även om valideringen till stor del sker med subjektiva kriterier (hur uppfattar jag det här som förare) – inhämtas enorma mängder data. I vissa test genereras hela 60 GB på två minuter.

Akustik/hauptik

Hur en bil låter är en aspekt som kommer att bli ännu viktigare i framtiden. Traditionella drivlinor med förbränningsmotorer har med sitt ljud och vibrationer dels skapat en förväntning på hur en bil låter – och dels har annat ljud överröstats.

Med en eldrivlina uppstår det därför problem. Helt plötsligt framkommer en hel radda med oattraktiva ljud och vibrationer – problem som biltillverkare måste adressera. Eller som Audis ansvariga ingenjör säger:

”Förbränningsmotorn har maskerat så mycket. Ljud som vi som premiumtillverkare inte kan acceptera. Exempelvis är fläktar och elektronik i en elbil störande – för vem har egentligen tänkt på ljudet som ett nyckellöst system gör när det söker efter nyckeln”.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt