Audi beordras återkalla 127.000 bilar efter fusk

2018-01-22 07:21  
Audi tvingas återkalla över 100 000 bilar. Foto: Audi

Tysklands transportmyndighet har upptäckt mjukvara avsedd för utsläppsfusk i Audis senaste Euro 6-dieslar. Nu beordrar KBA biltillverkaren att återkalla 127 000 fordon.

KBA, Kraftfahrt-Bundesamt, är Tysklands federala transportmyndighet. De har granskat Audis senaste Euro 6-dieslar, och hävdar att de upptäckt mjukvara avsedd för att manipulera motorerna utsläppssiffror. Det rapporterar Bild am Sonntag.

Mjukvaran sägs stänga av utsläppshämmande system när bilen körs i vanlig trafik, men kopplar på funktionerna när motorn körs i testbänk. Det är med andra ord samma typ av fusk som redan har kostat en rad biltillverkare stora belopp i dieselgate.

Nu beordrar KBA att Audi återkallar 127 000 fordon. De berörda modellerna är A4, A5, A6, A7 och A8, samt suvarna Q5 och Q7. Audi hävdar att bilarna var inkluderade i de 850 000 fordon med V6- och V8 TDi-motorer som men frivilligt återkallade i juli. Och enligt Audi har de i nära samarbete med KBA lagt månader på att gå igenom dieselbilarna i jakt på potentiella avvikelser. Transportmyndigheten hotar dock med att dra tillbaka sitt typgodkännande för Audis senaste generation av A8-modellen.

Läs mer: Så fixade Volkswagen dieselgate-motorerna

I spåren av dieselskandalen återkallade Audi 24 000 bilar med 3,0-litersmotorn och Porsche tvingades återkalla 22 000 exemplar av sin suv Cayenne. Drivkällan är baserad på Audis motor, och i oktober krävde Porsche 200 miljoner euro i ersättning av systermärket för de kostnader som detta har medfört.


Volkswagen var först ut i dieselskandalen, och de torde därmed ha blivit extremt försiktiga kring kreativa utsläppssiffror. Men i december meddelade KBA att man hittat nya bevis för att Volkswagen Touaregs Euro 6-klassade trelitersdiesel fuskar med sifforna.

Det är två olika funktioner. När motorn kör på rullande landsväg initieras en uppvärmningsfas i motorn som sällan aktiveras vid verklig körning. Till detta kommer en manipulativ anordning för bilar med SCR-avgasrening, där AdBlue-användningen begränsas under vissa förhållanden. Därför ska 57 000 Touareg mellan årsmodell 2014-2017 återkallas. 



John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL