Åtta trendspaningar från bilmässan i Frankfurt

2017-09-20 08:00  

Smarta vindrutor, flygande bilar och fordon som lyser upp ditt hus. Här är åtta heta teknikområden på bilmässan i Frankfurt.

Den 67:e upplagan av IAA, International Motor Show i Frankfurt går under temat ”Future Now”. Vi har listat åtta tydliga trender – när biltillverkarna blickar in i framtiden.

 

Innovativt glas

Inte mycket har hänt sedan säkerhetsglaset uppfanns, men nu riktas allt mer fokus och innovationskraft mot bilarnas rutor. Ett exempel kommer från Continental. Deras ”Intelligent Glass Control” använder sig av en speciell film som skiktas i glaset. Den reagerar på elektriska signaler, och gör rutan mörkare. Ett framtida system skulle kunna känna av när föraren bländas av en lågt stående sol och mörka den delen av vindrutan.

Webasto visar upp en framtidsbil på temat ”Advanced Future Driver”. Den är bland annat utrustad med världens största öppningsbara panoramaglastak. Med teknik baserad på flytande kristaller kan glasets transparens justeras.

Allt handlar dock inte om komfort. På mässan demonstrerar AGP eGlass sina senaste innovationer. Ultralite Plus minskar vikten med 35 procent jämfört med standardglas – och deras Impact Plus kan göra rutan upp till tre gånger så slagtålig.

 

Flygande bilar

Nyligen investerade Daimler i startup-företaget Volocopter, och biltillverkaren tog med sig en drönartaxi till Frankfurt. 2X är en ”multikopter” med 18 rotorer. I april flög prototypen för första gången med passagerare ombord – och i juni meddelade Volocopter att 2X ska testas som taxi i Dubai.

I Frankfurt kan man även se PAL-V, som tillverkaren kallar ”den första flygande bilen”. Företaget har skapat en trehjuling med inbyggd gyrofunktion, som på ett ögonblick förvandlas till en helikopter.

Även slovakiska Aeromobil visade upp sin flygande bil. Deras version har dock en fast vinge, och ska kunna gå från bil- till flygläge på tre minuter. På vägen rullar den på eldrift, och i luften används en bensinmotor på 300 hk. Aeromobil tror att farkosten ska vara färdigutvecklad 2021.

 

Den extremt uppkopplade bilen

Redan nu är vi uppkopplade mot vår digitala vardag även på vägen. Med självkörande bilar blir kupén ett ställe där man kopplar av – och Renault har tagit fasta på detta. Konceptet Symbioz är en autonom elbil som ska imitera ett vardagsrum, med samma typ av inredning och möbler. Tanken är att Symbioz även ska fungera som ett extrarum till ditt hem, och kunna agera strömkälla.

Bilen är rent fysiskt kopplad till ditt hus. Kilowattimmar distribueras via ett smart nät och delas mellan hus och bil. Behovet förutses via artificiell intelligence, och den smarta uppkopplingen mellan bilen och hemmet är permanent. Detta låter också innehavarna komma åt sitt digitala liv alla tider på dygnet.

 

Kina kommer starkt

Det är uppenbart att landet i öster har foten i dörren till den europeiska bilmarknaden. Utöver suven Exeed TX från Chery och Thunder Power (mer om modellerna nedan) fanns de kinesiska tolkningarna av General Motors bilar, BX5 och BX7 från GM/SAIC.

Kina har även köpt upp det utdöda tyska bilmärket Borgward. På mässan visade de upp Borgward Isabella Concept, som dock är designad i Stuttgart.

 

Elektrifiering på många sätt

Givetvis tog elektrifiering stor plats i Frankfurt. Med I-Pace eTrophy vill Jaguar Landrover ta bort elbilarnas tråkstämpel. Andra heta EV-modeller är Mercedes EQA Electric Car Concept – Volkswagens uppdaterade koncept I.D. Grozz II, och Electric Mini Concept.

Kina tar för sig även i EV-segmentet. Thunder Power är elbilsmärket som siktar på att överträffa Tesla. Deras suv ska prestera en räckvidd på 65 mil.

Londons klassiska ”black cabs” ägs i dag av Geely. På mässan ställde de ut den hybridmodellen, för ändamålet lackad i tysk ”taxibeige”. På batteridrift tar den sig knappa 13 mil innan en 1,5-liters Volvomotor kopplas in.

Kinesiska Great Wall Motors visade upp ett koncept från sitt lyxmärke Wey. ”XEV Concept” är en plug-in hybrid där en elmotor driver bakhjulen. Fordonet ska även utrustas med ett självkörande system som klarar både landsvägskörning och stadstrafik.

 

Autonoma fordon för fattig och rik

De självkörande bilarna försöker hitta nya hjulspår. Audi Aicon tar klivet bort från torra delningstjänster och fokuserar på lyx. Designstudien är en fyrhjulsdriven elbil som tar sig upp till 800 km på en laddning.

Audi tog också med sig sin nya A8, som introducerar AI traffic jam pilot – världens första system för automatiserad körning på nivå 3 enligt SAE. Det kan ta över körningen i trafikköer och trögflytande motorvägstrafik i upp till 60 km/h.

Daimler visar upp Smart Vision IQ, som är förbered för ”swarm intelligence”. Konceptet innebär att bilar som ingår i delningstjänsten själva kan jaga upp åksugna kunder.

 

Vi gillar fortfarande suvar

Det är tydligt att många bilköpare fortfarande vill sitta högt och rymligt. På mässan är utbudet av suvar generöst. Utöver bekanta uppdateringar som nya Porsche Cayenne, BMW X3, och Dacia Duster – finns en del nya ansikten. Exempelvis Hyundai Kona, Opel Grandland X och Citroen C3 Aircross. Till detta kommer ännu mer udda fåglar som Cherys Exeed TX.

 

De fossila superbilarna

Trenden må vara grön, men supersportbilarna har inte gjort sig av med förbränningsmotorn. Bland annat visar Porsche upp sin 911 GT2 RS, där boxersexan på 3,8 liter ger 700 hk. McLaren tog med sig 570S Spider och 720S – Lamborghini kom med Aventador S.

V8-motorn dominerar i supersegmentet, exempelvis representerad av Ferrari Portofino – med 591 hk under huven. Den mest uppmärksammade supersportbilen var dock en hybrid.

Mercedes Project One har plockat motorn ur sina F1-bilar. V6:an på 1,6-liter sägs vara kapabel till runt 880 hk. Den kombineras med en 120 kW-motor i respektive framhjul, samt ytterligare en 120 kW-motor kopplad till vevhuset för att ge bättre vridmoment – och en fjärde motor som hjälper förbränningsmotorn att skicka kraft till bakhjulen.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt