Fordon

“Att lyfta av containrar är nog sista utvägen”

Satellitbild från Cnes2021 på Ever Given i Suezkanalen. Foto: AP/TT
Ever Given. Foto: SUEZ CANAL AUTHORITY/UPI/Shutterstock
En grävmaskin gräver bort sand runt bulben på Ever Given. Foto: AP/TT
En hjullastare för en ojämn kamp mot massorna som håller Ever Given fast. Foto: AP/TT
Björn Pundars, prefekt på Sjöfartshögskolan i Kalmar. Foto: Pressbild

Hur ska det grundstötta containerfartyget i Suezkanalen egentligen komma loss? Sjöfartsexperten Björn Pundars tror att det kan ta sin tid. Samtidigt fylls internet av kreativa förslag. 

Publicerad

Det 400 meter långa containerfartyget Ever Given satt vid lunchtid på fredagen fortsatt fast på tvärs i Suezkanalen, vilket det har gjort sedan i onsdags.  

Situationen är kritisk, eftersom stoppet beräknas kosta 400 miljoner dollar per timme, motsvarande 3,5 miljarder kronor, enligt Lloyd’s List

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här