Återkallar superbilen – ett fel kan få modellen att brinna upp

2018-10-15 09:41  
Foto: Alexander-93

Ett tyskt exemplar av nya Ford GT fattade spontant eld under sommaren. Nu har tillverkaren hittat orsaken – och en många ägare kommer få sin superbil återkallad.

Trycket på att få köra Fords senaste superbil är stort. När tillverkaren öppnade upp för beställningar av den nya GT-versionen så fick de in 7.000 ansökningar inom loppet av en vecka. Köparna slåss om cirka 250 tillverkade exemplar årligen, och Ford har faktiskt ställt upp en kravlista på de personer som ska få loss en bil.

2015 visades den andra versionen av Ford GT upp på North American International Auto Show i Detroit – elva år efter att föregångaren gick i produktion. Ford har bytt ut den mittmonterade V8:an mot sin Ecoboost-V6:a på 3,5 liter med dubbelturbo. Trots att modellen har tappat två cylindrar så levererar den 647 hästkrafter och 745 Nm. Toppfarten ligger på 347 km/h, och Ford GT väger bara drygt 1,5 ton – vilket sägs ge modellen det bästa kraft/vikt-förhållandet av alla serietillverkade bilar.

Läs mer: Ford börjar bygga elektriska transportbilar åt DHL

Med ett inköpspris från fem miljoner kronor (i Sverige) kan man ställa höga krav, men nu har det visat sig att ett konstruktionsfel kan få nya Ford GT att fatta eld utan förvarning. Det föreligger risk för att hydraulvätska läcker ner från motorn och antänds av avgasröret. Felet kan ligga bakom sommarens incident i Tyskland då en nyligen levererad Ford GT brann upp. Som tur är skadades ingen då.

Läs mer: Toyota återkallar hybridbilar i Sverige

I Nordamerika kommer 194 ägare få sina bilar återkallade. Problemet rör exemplar tillverkade mellan 20 december 2016 och 31 juli 2018. Antalet låter kanske futtigt jämfört med andra tillverkare, men andelen påverkade ägare är ganska stor med tanke på att Ford hittills bara har hunnit leverera några hundra exemplar. Problemet är dock ganska lätt att åtgärda. Enligt Ford ska det i de flesta fall räcka med en uppdatering av mjukvaran för att sänka trycket i de påverkade ventilerna.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt