Aston Martin avslöjar första elbilens prestanda

2018-09-14 10:43  

Rapide E står för dörren. Nu släpper Aston Martin uppgifter om sin första helelektriska modell – en bil vars sportighet inte handlar om 0-100.

Snart inleds produktionen av Rapide E vid anläggningen i St, Atha, South Wales. Bilar ska börja levererade under det första kvartalet 2019, och en elektrifierad Aston Martin förväntas då kosta omkring 1,8 miljoner kronor. Nu lättar tillverkaren på lockat till ett antal specifikationer.

För satsningen har Aston Martin tagit hjälp av Williams Advanced Engineering, som bland annat har designat och byggt batterier för Formel E-bilar (elbilarnas motsvarighet till Formel 1). Rapide E har ett 800-voltssystem där över 5 600 litiumjon-batterier med 18 650 celler ger 65 kWh. Det ska ge bilen en räckvidd på 32 mil.

Läs mer: Krockkuddar riskerar lösas ut – Aston Martin återkallar lyxbilar

Två elmotorer vid bakaxeln kommer leverera omkring 600 hästkrafter och 950 Nm. Topphastigheten landar dock på måttfulla 249 km/h – och 0-96 km/h går på fyra sekunder.

Rapide E ska slå alla andra elbilar på fingrarna, men Aston Martin har uppenbarligen inte valt att jaga Teslas acceleration 0-100. Sportigheten handlar istället om att leverera samma prestanda genom all körning, under en större del av batteriets tillstånd än konkurrenterna. Krafttillgången ska med andra ord mer likna en bil med förbränningsmotor än de elektrifierade konkurrenterna.

Läs mer: Lyxbilstillverkare designar ubåt

155 fordon kommer att tillverkas, vilket utgör en tredjedel av det antal som var planerat från början. Detta efter att kinesiska elektronikföretaget LeEco drog sig ur projektet.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt