Asko ratar Man-lastbil – beställer tio Tesla Semi

Norges första ellastbil har haft så många tekniska problem att landets största grossist, Asko, lägger ner den satsningen: Beställer i stället tio Tesla Semi.

2016 började den första ellastbilen att rulla i Norge, när landets största grossist Asko tog en specialombyggd lastbil i drift. Uppmärksamheten var stor, och statsministern Erna Solberg deltog i ceremonin vid lanseringen.

Ellastbilen är en del av Askos satsning att använda 100 procent förnybar energi före 2020. Planen var ursprungligen att köpa tre helt eldrivna lastbilar av samma typ, godkända och uppbackade av Enova, norska statens miljöinnovationsbolag.

Men för två av ellastbilarna kommer köpet inte att genomföras. Det har varit för många tekniska utmaningar. När tidningen Teknisk Ukeblad skulle fotografera bilen fungerade den inte på grund av ett fel i laddningssystemet. Leveranstiden för ett nytt kretskort var två veckor.

Den inköpta lastbilen, som var Norges första ellastbil, är baserad på en Man-lastbil med dieselmotor och har kapacitet för 18 pallar och 5,5 ton, ombyggd till eldrift i Nederländerna av Emoss.

Läs mer: Scania om Tesla semi: ”Jättebra för att transportera chipspåsar”

Nu har Asko istället beställt tio Tesla Semi till ett pris av 1,6 miljoner norska kronor per bil. Förväntad leverans är i slutet av 2019 eller 2020.

Tesla Semi får fyra motorer och en räckvidd mellan 475 och 800 km. Enligt Teslas hemsida kommer bilen att spara energikostnader på 200 000 dollar under ett år, men det framgår inte hur långt bilen ska kunna köra.

Svenska Scania konverterar fyra lastbilar till bränslecellsfordon till Asko, som ska levereras 2019.

Men kunder till tyska Man som vill köra utsläppsfritt kommer snart inte behöva förlita sig på ombyggda bilar. Man har kommit så långt att det i februari kommer finnas nio elbilar i trafik i Österrike. Det är ett pilotförsök med kommersiellt syfte.

- Det kommer även levereras bilar till Norge. Vi har haft ett möte i Oslo med utvalda kunder och intresset är stort, säger Jon Eystein Lund, marknadschef hos MAN Truck & Bus Norge.

Jon Eystein Lund är inte beredd att säga något datum. Frågan är hur snabbt MAN klarar att leverera. Det är anläggningen i Steyr i Österrike, mitt emellan Wien och München som ska tillverka elbilarna.

Projektet är ett resultat av ett samarbete mellan Man och det österrikiska Council für nachhaltige Logistik, CNL. CNL (Rådet för hållbar logistik) är ett samarbete mellan 18 större logistikföretag i Österrike, förankrat i Universitet für Bodenkultur i Wien, på engelska University of Natural Resources and Life Sciences.

På Man:s hemsida framgår det att samarbetet med CNL kommer leda fram till ellastbilar med en totalvikt mellan 12 och 26 ton. Den första kommersiella modellen blir en eldriven utgåva av modellen TGL, som är en transportbil i klassen 7,5 till 12 ton.

De första testbilarna får en 250 kW motor och ett vridmoment på 2700 Nm. Bromsenergin används för att ge ytterligare ström till batteriet. Det är inte känt hur stort batteriet är. Bilen ska kunna snabbladdas under dagen, men huvudladdningen måste göras under natten.

Läs mer: Experter om kritiken mot Tesla-laddaren: Ni har fel

Här är två andra tillverkare som är på väg att få ut ellastbilar på marknaden:

Mercedes Urban E-Truck: norska importören kan inte säga ett datum för när bilen kommer vara klar för försäljning. Elbilen har fått namnet Urban E-Truck. Den får en totalvikt på 26 ton och en tilläggsvikt på 1700 kg i förhållande till en vanlig dieselbil.

EU kommer, enligt vad den norska tidningen Teknisk Ukeblad erfar, förbereda regeländringar som kommer öka tilläggstotalvikten för elbilar i den här klassen med 000 kg, vilket kommer att minska förlusten av nyttolast.

Urban E-Truck får två elmotorer, monterat nära navet på drivhjulet, med 125 kW effekt och vridmoment på 500 Nm. Batteriet kommer bli 212 kWh och ska ge en räckvidd på upp till 200 km.

Mercedes har också valt att utveckla ett system med smart laddning och stationära batterier. Dessa är modulära och kunderna kan välja hur mycket kapacitet de ska ha. Tanken är att kunder med denna lösning ska kunna köpa el när den är som billigast, för att ladda bilarna när det behövs.

Daimler-Benz-koncernen, E-Canter: Koncernen har en serie mindre lastbilar som säljs under varumärket Fuso. Den eldrivna varianten heter E-Canter, och de första exemplaren har levererats till DHL, DB Schenker och några andra transportföretag. När bilen lanserades i New York i september förra året lanserades den som världens första serietillverkade lätta lastbil. Vid 2018 kommer 500 utvalda kunder kunna köpa bilar innan den vanliga försäljningen börjar 2019.

Många följer också den amerikanska Nikola och deras projekt Nikola One som ska kunna köra mellan 1400 och 1900 km mellan varje påfyllning av hydrogengas. Tine beställde en bil redan 2016. Nikola One får sex elmotorer, en för varje hjul, 320 kWh batteri och regenerativa bromsar.

Tillverkaren hävdar att driftskostnaderna kommer att halveras jämfört med motsvarande dieseldrivna lastbilar.

Artikeln var först publicerad av Teknisk Ukeblad.

Joachim Seehusen / Teknisk Ukeblad

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt