Askmolnet kvävde jumbons alla motorer

2011-05-23 13:54  

Alla fyra motorerna på British Airways flight 009 slogs ut av vulkanaska den 24 juni 1982. Dramatiska minuter för besättning och passagerare.

På sin resa mellan London och Melbourne passerade British Airways flight 009, en Boeing 747 jumbo med 263 personer ombord ett askmoln från vulkanen Mount Galunggung i Indonesien.

Besättningen noterade ljusfenomenet S:t Elmseld kring vindrutan. Passagerare kände hur svavelosande rök vällde in i planet via luftinsläppen, och såg märkliga ljusfenomen från motorerna.

Efter ett par minuter slocknade motor 4, en minut senare slocknade även motor 2 och strax därefter de övriga två motorerna.

Planet glidflög nu från 11000 meters höjd. En Boeing 747 kan glidflyga 15 km för varje km som planet tappar i höjd. Planet borde därför kunna glidflyga i 23 minuter.

När planet fallit till höjden 4100 meter, efter 13 minuters glidflygning, gjorde kapten Eric Moody ett försök att återstarta en motor, och lyckades. Snart var alla motorer igång igen.

Planet var nu på väg mot Jakarta för att undersöka felet. På väg mot lämplig höjd noterade besättningen åter S:t Elmseld och strax därpå dog motor 2 åter igen.

Besättningen lade planet på lägre flyghöjd och kunde slutligen landa i Jakarta, men sikten genom vindrutan var obefintlig. Askpartiklarna hade blästrat glaset till ogenomskinlighet.

Kapten Moody och hans piloter fick många utmärkelser för sina insatser att rädda livet på passagerare och besättning.

En spännande dramadokumentär, "Falling from the sky",  gjordes för tv-serien Air crash investigation. Början av filmen finns att se här.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt