2009-02-17 23:00  

Stealthplan – sedan 1981

Förmåga att synas så lite som möjligt på radar - att flyga med en så låg radarsignatur som möjligt - beror på planets form, material, radarabsorberande färg, utformningen av vinklar, vingar och vingkanter och exempelvis motorns luftintag samt på vilka elektroniska motmedel och vilken kontroll av egna radarsignaler planet har.

Därtill kommer hur piloten flyger. Sido- och stjärtpartierna kan ge mer radarekon än nosen och en sväng kan avslöja ett plan. Även pyttesmå detaljer är viktiga; ett litet gångjärn eller små antenner kan röja ett plan.

Infraröd sensor (avslöjar värme) kan avslöja Stealth-plan på nära håll. Andra sensorer är laser (reflekterar materialet), optisk sensor (kamera) och akustisk sensor (avslöjar bullret).


* Under andra världskriget blev tyskarna först med en ving-variant kallad Horten Ho-IX. 1981 flög amerikanska F-117 Nighthawk för första gången. Den visades upp för omvärlden 1988 och deltog i Gulfkriget 1991 samt pensionerades i april 2008.

* I dag finns det två bemannade amerikanska Stealthplan i aktiv tjänst: Bombplanet B-2 Spirit finns i 20 exemplar och används i Irak och Afganistan samt stridsflygplanet F-22- Raptor, som finns i 127 exemplar (hösten 2008).

* Fler Stealth-plan är under utveckling. Utöver amerikanska JSF/F-35, ryska Sukhoi, rysk-indiska FGFA, indiska Medium Combat Aircraft,

kinesiska Shenyang J-XX och japanska Mitsubishi ATD-X.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt