Arlandabanans vinster hamnar i Luxemburg

2011-06-21 08:31  
Arlanda Express Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix

Arlandabanan gjorde rekordvinst förra året tack vare statliga räntesubventioner. Men vinsterna stannar inte i Sverige utan hamnar i skatteparadiset Luxemburg. Det vill Skatteverket ändra på.

Arlanda Express, tågpendeln mellan Stockholms Central och Arlanda flygplats, har fått hundratals miljoner av staten i räntesubventioner.

En stor del av pengarna har gått till utdelning till den nuvarande ägaren, det australiensiska riskkapitalbolaget Macquaire, skriver SvD Näringsliv i dag.

Macquaire tog över Arlanda Express 2004 för 400 miljoner kronor.

Driftbolaget i Sverige heter Meif Stockholm AB och ägs av den Luxemburgregistrerade fonden Macquaire European Infrastructure Fund.

Vinsterna från Arlanda Express-trafiken slussas till Luxemburg enligt riskkapitalbolagens standardmodell.

  1. Ta ut höga räntor av driftsbolaget, ofta dubbelt så höga som marknadsräntorna.
  2. De höga ränteutgifterna minskar den beskattningsbara vinsten i det svenska bolaget.
  3. Ränteintäkterna beskattas i skatteparadisen och slussas sedan vidare till ägarbolaget.

Enligt SvD Näringsliv har Meif Stockholm AB sedan 2004 skickat 390 miljoner kronor i räntebetalningar till moderbolaget i Luxemburg.

Nu strider Skatteverket för att hälften av pengarna ska tillbaka till Sverige för beskattning.

Skatteverket hävdar att den ränta som Meif Stockholm betalar till moderbolaget är för hög. Den borde vara 7 procent i stället för 13 procent, säger Skatteverket.

Det skulle betyda att vinsten för Meif Stockholm skulle varit 180 miljoner högre. Svenska staten har alltså gått miste om 36 miljoner kronor i skatteintäkter.

Tvisten mellan Meif och Skatteverket, som handlar om denna räntenivå, väntar nu på sin upplösning i Länsrätten.

Socialdemokraternas näringspolitiske talesman Lars Johansson tycker att situationen är graverande och vill att avtalet med Arlanda Express ses över.

Lars Anders Karlberg

Mer om: Riskkapital Tåg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt