Är det här framtidens flygande farkoster? Ja, säger Boeing

2019-04-01 08:24  

Bygg en personlig flygfarkost. Så lyder uppmaningen i den Boeing-sponsrade tävlingen Go Fly. Nu har fem finalister valts ut – här är deras konstruktioner.

Go Fly vill locka fram de kreativa konstruktörerna – och de udda konstruktionerna. Reglerna för den Boeing-sponsrade tävlingen är enkla: Flygfarkosten måste vara säker, tyst, ultrakompakt, kunna lyfta vertikalt – och bära en person 32 kilometer utan att ladda batteriet eller fylla på bränsle.

Startfältet började med fler än 800 team från 101 länder. Nu har tävlingen gått in i fas två där fem finalister valts ut. De har belönats med 50 000 dollar, och 1,6 miljoner dollar hägrar i slutpotten. Här är deras farkoster.

1. Aeroxo: Eva Aviabike

Med kontor i Moskva och Riga är teamet från Aeroxo inga amatörer. De har tidigare erfarenhet av att konstruera multikoptrar, och till tävlingen har de med sig tiltrotorfarkosten Eva Aviabike. En motorcykelsadel sitter mellan 16 rotorer i grupper om fyra. I höga farter hämtar farkosten lyftkraft från vingparen fram och bak – och då kan rotorerna riktas vertikalt.

2. Dragonair: Airboard 2.0

Dragonair-teamet från Panama City Beach i Florida har en design som kan liknas vid en flygande Segway. Under plattformen på Airboard 2.0 sitter åtta propellrar, och piloten står helt sonika på plattan och håller sig i en pinne med två handtag. Måhända är det en konstruktion för de modiga.

3. Silverwing: S1

Teamet från Delfts tekniska universitet i Nederländerna har en konstruktion som ser livsfarligt ut, vilket bekräftas av att en testdocka har fått ta människans plats i S1. Men uppenbarligen tycker Boeing att Silverwing är något på spåren. Piloten sitter ovanpå en vinge som står på högkant, med två stora propellrar på ovanakanten. Frågan är hur väl piloten kommer se var hen landar? Dock har teamat lyckats skapa en extremt lätt konstruktion.

4. Texas A&M Harmony: Aria

Även Harmony-teamet från A&M University i Texas har satsat på en enkel plattform, men här sitter piloten i en äggformad kapsel. Undertill på Aria sitter två rejäla propellrar på samma axel: Deras oskyddade placering direkt under piloten väcker frågan om vad som händer när man av misstag tappar sin selfiestick ner i propellrarna? Aria verkar dock vara mer stabil i luften än vissa konkurrenter.

5. Trek Aerospace: Flykart2

Teamet från Kalifornien kan var tävlingens mest erfarna deltagare, och Trek Aerospace farkost ser mycket övertygande ut. Förarstolen omges av tio propellrar i hästskoform, men utan vingar som ger lyftkraft kommer Flykart2 att kräva rejäla batterier.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt