"Använd bilpengar till bränsleceller"

2008-12-12 10:55  
Skådespelerskan Jamie Lee Curtis fick sin bränslecellbil Honda FCX Clarity den sista juli i år. Hon är en av 200 personer som får hyra en sådan bil.

Bränsleceller bör ingå i paketet för att rädda bilindustrin. Det anser Lars Öjefors, ordförande för Mistras bränslecellsprogram och tidigare vd för Industrifonden.

-Jag tycker absolut att en del av pengarna ska gå till bränsleceller, säger Lars Öjefors.

-Bränsleceller är nästa logiska steg inom bilindustrin och i vår omvärlds satsas stora summor på forskning. Utan nya pengar riskerar Sverige att hamna i gärdsgårdsserien.

EU beslutade i maj i år om en storsatsning på bränsleceller i form av ett så kallat ”Joint Undertaking” med målet att ta bränsleceller och vätgasteknik till kommersiellt genombrott. Nästan fem miljarder kronor satsas i programmet samtidigt som industrin skjuter till lika mycket.

Ett annat exempel är Finland som beslutat om en stor satsning på bränslecellsteknik. Under 2007 till 2013 skjuter den finska staten tillsammans med näringslivet till omkring 1,3 miljarder kronor.

I Sverige är det framförallt Mistra som står för finansieringen av bränslecellsforskningen. Under de senaste tio åren har forskningen fått 122 miljoner kronor samtidigt som industrin satsat cirka 400 miljoner kronor.

Programmet tar dock slut om ett år och Lars Öjefors har tidigare i höst gått ut och varnat för att den kompetens som byggts upp i Sverige riskerar att rinna ut i sanden.

Om några år kommer den att behövas när bilindustrin tar nästa steg i utvecklingen.

-Det tar lång tid att bygga upp kompetens men den går snabbt att rasera, säger Lars Öjefors.

Inom den svenska fordonsindustrin är det framförallt Volvo AB som satsar på tekniken och utvecklar en egen bränslecell inom företaget Powercell.

Internationellt tillhör japanska Honda de som kommit längst i utvecklingen av bränslecellsbilar. I somras startade tillverkningen av 200 bilar som hyrs ut till privatpersoner i Japan och i Kalifornien.

-Det satsas väldigt mycket i Japan och det är klart att vi i Sverige kan välja att bara sitta och titta på. Men om vi ska fortsätta att vara en industrination så måste vi försöka att hänga med, säger Lars Öjefors.

Fler artikalr om fordonskrisen hittar du här

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt