”Äntligen, James Bond-däcket är här!”

2013-09-30 14:27  

LÄSARKOMMENTARER. Dubbskivan som monteras utanför vanliga däck väcker både jubel och tvivel bland läsarna. <br/> Kommentarer som ”Äntligen!” och ”Tror ni bilarna håller för dessa påfrestningar?”, fanns bland reaktionerna.

”Kör dubbfritt och dubbat – med samma däck” är rubriken på den mest lästa artikeln på nyteknik.se den senaste veckan. Den svenska dubbskivan, som monteras utanför vanliga däck, fick även kommentarerna att rulla in.

Först ut är signaturen Thorsten Schütte som utropar ”Äntligen, James-Bond-däcket är här! :-)”. Signaturen Pejle replikerar slagfärdigt ”James Bond dubbat till svenska”.

Även Harald Wallin är positiv och skriver ”Vilken bra uppfinning. Äntligen slut på alla långtradare som sladdar av vägarna och stoppar trafiken vid halka i backar. En sådan här dubbskiva borde vara ett lagkrav på alla tunga transporter vintertid. Det är både en säkerhets och kostnadsfråga och även kunderna borde gilla att få säkra leveranser.”

Många läsare ställer sig frågor om allt från säkerhet och slitage till buller och estetik. Pekke undrar exempelvis om det finns risker för medtrafikanterna, exempelvis när bussar slår i trottoarkanterna vintertid. ”Vad händer om skivorna släpper eller splittras då och om de släpper i hög hastighet från en buss eller lastbil?” skriver han.

Nisse funderar kring bullernivån ”Två lösa skivor som roterar med hjulen, jag gissar att det kommer att skramla och bullra rejält i motorvägsfart.”, medan Martin beskriver den estetiska biten som svår. ”Detta förfular ju bilarna rejält” anser han.

Signaturen Ingenjör konstaterar att luftfyllda gummidäck till skillnad från metallhjul har en viss flämtande förmåga. Han lyfter därför en rad frågor, däribland ”Tror ni att bilarna kommer att hålla för dessa påfrestningar? Hur tror ni att vägarna kommer att påverkas av dubbskivorna i branta hala backar?” Själv misstänker han att rivstarter från motorstarka bilar kommer att fräsa djupa cykelspår i våra vägbanor.

Anders svarar ”Allt detta är sådant som man får svar på när man byggt en prototyp som man testat.

Signaturen Anonym ser fram emot fullskaleförsök. ”Det skall bli intressant att se hur dubbskivan klarar svenskt vinterklimat, saltslask, smuts och hur den klarar att inte i onödan slita på väg eller spår.” skriver han.

Några läsare tycker att innovatörens budget på 100 000 kronor för att bygga prototyp och göra tester är i snålaste laget. Signaturen Hans tipsar ”Detta verkar väldigt konkret, han kanske skulle satsa på crowdfunding samt få en partner som kan hjälpa till med att göra något av detta.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt