Analytiker: Då dominerar mildhybriderna i Europa

2017-10-04 07:02  
Volvo avslöjade att ”mildhybrider” kommer bli företagets storsäljare. Nu hakar fler på. Foto: Volvo cars

Volvo avslöjade att ”mildhybrider” kommer bli företagets storsäljare. Nu hakar en rad stora tillverkare på trenden. Och analytiker tror att bilar med 48-voltssystem kommer dominera i Europa år 2025.

Dieselskandalen skakade om bilbranschen rejält, ochi efterdyningarna har utvecklingen gått snabbt. Under sommaren meddelade Volvo att mildhybriderna ska bli företagets volymsäljare när fordonsflottan elektrifieras 2019.

Bilarna är utrustade med ett 48-voltsbatteri som tar sin kraft från bromsarna, och systemet kan sedan ge extra hästkrafter till motorn. 48-voltsbatteriet kostar en bråkdel av de 100- till 300-voltsbatterier som sitter i fullhybrider. Och om man ska tro branschanalytikerna så ligger Volvos satsning helt rätt i tiden.

– Det är den mest intressanta teknologiska lösningen, och den kommer ersätta diesel. Den kan göra jobbet och är redan billigare. Och du behöver inte vara en ”early adopter” för att köpa en mildhybrid, säger Arndt Ellinghorst, analytiker vid Evercore ISI till Automotive News Europe.

Läs mer:

Läs mer: Fler svenskar sugna på laddbar bil

Investmentbankens experter anser att den europeiska försäljningen av mildhybrider kommer gå om alla typer av fullhybrider till år 2020. Och 2025 räknar de med att 55 procent av alla sålda bilar har 48-voltslösningar.

Det var branschens stora underleverantörer som först kände av åt vilket håll utvecklingen var på väg. Exempelvis har Valeo, Bosch, Continental och BorgWarner färdiga 48-voltssystem. Även Renault var tidigt på banan, med 48-voltssystem i Scenic och Megane – nu får bilmärket sällskap.

På kort tid har ytterligare en rad tillverkare hoppat på tåget, bland andra Hyundai och Nissan. Från att helt ha ratat 48-voltshybrider ska PSA nu introducera konceptet i alla modellutbud. Mercedes visade upp en S-klass med 48-voltssystem på Frankfurtmässan – och Volkswagen har meddelat att nästa Golf GTI blir en mildhybrid.

– Teknologin har väldigt stor potential, och kommer bidra till att göra hybrider billiga för massorna, säger Volkswagens utvecklingschef Frank Welsch till Automotive News Europe.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt