Analys: Här bör laddplatser byggas för ellastbilar

2022-05-27 13:38  

Baserat på data från 400 000 europeiska lastbilar presenterar branschorganisationen Acea de lämpligaste platserna för en framtida laddinfrastruktur. De vill se installationer vid de mest populära stoppen redan 2027.  

För att åkerierna ska klara en omställning till elfordon utan att logistiken påverkas krävs en utbyggd och genomtänkt laddinfrastruktur. Branschorganisationen European Automobile Manufacturers Association (Acea) har beställt en analys som visar var behoven är störst. Det skriver de i sitt pressmeddelande. 

Hos sju europeiska lastbilstillverkare hämtade Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research ISI in data om 400 000 lastbilars gps-koordinater. Utifrån fordonens rörelsemönster och exakta rastplatser under tolv månaders tid pekade institutet ut de ställen där en laddinfrastruktur skulle vara mest praktisk ur ett logistiskt perspektiv.

Analysen visade att av de mer än 3 000 rastplatser som används av Europas lastbilschaufförer stod en tiondel ut som särdeles populära – där gjordes hälften av de totalt 78 000 stoppen under mätperioden.

Hälften av lastbilarnas totalt 78 000 utförda stopp under mätperioden gjordes vid tio procent av rastplatserna. Foto: Acea

Analys: Sverige behöver 68 laddstationer för ellastbilar till 2027

I kartläggningen har 672 lastbilsstopp i Sverige ingått. Av dem bör 68 utrustas med laddkapacitet redan 2027, enligt analysen. I rapporten finns en interaktiv karta.

Enligt Acea kommer en övergång till ellastbilar sannolikt inte innebära att åkerierna lägger om sina rutter, och de uppmanar de olika ländernas regeringar att senast 2027 installera en lämpligt dimensionerad laddinfrastruktur vid rastplatserna som tillhör de tio procenten.

För att i övrigt få fram mer exakta uppgifter om det antal laddpunkter som behövs vid övriga platser krävs ytterligare analyser.

 

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt