Fordon

Analys: Här bör laddplatser byggas för ellastbilar

Foto: Kjell-Arne Larsson/TT
Hälften av lastbilarnas totalt 78 000 utförda stopp under mätperioden gjordes vid tio procent av rastplatserna. Foto: Acea

Baserat på data från 400 000 europeiska lastbilar presenterar branschorganisationen Acea de lämpligaste platserna för en framtida laddinfrastruktur. De vill se installationer vid de mest populära stoppen redan 2027.  

Publicerad

För att åkerierna ska klara en omställning till elfordon utan att logistiken påverkas krävs en utbyggd och genomtänkt laddinfrastruktur. Branschorganisationen European Automobile Manufacturers Association (Acea) har beställt en analys som visar var behoven är störst. Det skriver de i sitt pressmeddelande. 

Hos sju europeiska lastbilstillverkare hämtade Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research ISI in data om 400 000 lastbilars gps-koordinater. Utifrån fordonens rörelsemönster och exakta rastplatser under tolv månaders tid pekade institutet ut de ställen där en laddinfrastruktur skulle vara mest praktisk ur ett logistiskt perspektiv.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här