ANA, All Nippon Airways, hade ursprungligen planerat att sätta planet i trafik lagom till de olympiska spelen i Peking 2008. Men Boeing har vid ett flertal tillfällen tvingats skjuta upp leveransstarten av planet.
Nu meddelar Boeing att alla prov med Dreamliner utrustade med Rolls-Roycemotorer är avslutade. Nu väntar man på certifieringen, och sedan kan ANA få sitt första exemplar.
Testerna med det andra motoralternativet, från GE, är ännu inte helt slutförda.
Provflygplanen har sedan premiärflygningen i december 2009 genomfört 1700 flygningar under 4800 timmar och genomfört 25000 tester av olika slag.
Stora delar av planet är byggda av kolfiberkompositer i stället för aluminium. Viktminskningen och nya effektiva motorer ska göra 787 Dreamliner 20 procent energisnålare än den äldre modellen 767.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.