Än är det vinter kvar säger mor

2012-03-12 09:59  

I söder börjar blåsippan slå ut men på Colmis biltestanläggning i Arjeplog ligger isen tjock. Här får blivande bilsystemingenjörer testa isbanan tillsammans med Saab-experter som instruktörer.

Det är bilingenjörsprogrammet vid Luleå tekniska universitet som låter studenterna testa varningssystem i bilarna på svåra underlag under ledning av riktiga bilbyggare från Saab Automobile.

- Övningarna går ut på att kunna förstå hur bilen fungerar om man ändrar vissa detaljer i den och att få förståelse för vad bilprovningen innebär, säger Stefan Rundquist, i ett pressmeddelande från LTU.

Stefan Rundquist är instruktör och fordonsutvecklare i det nybildade företaget Dynatech Automotive, som bildats av en handfull före detta Saab-anställda med lång erfarenhet från bilbyggande.

Tillsammans med kollegan Kenneth Bäcklund tog han sig an en handfull blivande bilsystemingenjörer på testföretaget Colmis testbana på Hornavans is förra veckan.

Under tre månader varje år är Arjeplog centrum för världens alla biltester i vinterklimat. Från januari till den sista mars.

I snart 30 år har bilföretagen sökt sig till Arjeplog för att testa sina bilar, gjort det norrländska samhället världskänt och skapat nya företag och nya arbetstillfällen.

Det finns i dag flera testföretag i Arjeplog, alla med plogade banor på Hornavans isar.

Colmis Proving Ground, som är ett av de äldsta, har 1 000 hektar bana på sjön med omväxlande blankis, skrapad is och packad snö.

Luleå tekniska universitet har dragit nytta av sitt nordliga läge och grannskapet med Arjeplog och startade för sju år sedan institutet Castt, centre for automotive systems technology and testing.

Castt har ett nära samarbete med testföretagen i Arjeplog, Trafikverket, Test Site Sweden och med biltillverkare och komponenttillverkare.

Peter Jeppsson är föreståndare för Castt och samtidigt programansvarig för utbildningen till bilsystemingenjör.

- Man måste ha högskole- eller civilingenjörsexamen för att kunna ta sig an de kvalificerade uppdragen i fordonsindustrin. Alla som gått ut bilsystemprogrammet har mig veterligen fått jobb. Och sannolikheten att få jobb hos testentreprenörerna ökar hela tiden, säger Peter Jeppsson.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt