An-124 Ruslan ska byggas igen

2008-04-29 11:13  
Antonov An-124

Det jättelika transportplanet Antonov An-124 Ruslan ska börja tillverkas igen. Det kom de ryska och ukrainska regeringarna överens om vid ett möte i går.

Jätteplanet utvecklades av flygtillverkaren Antonov i Ukraina under Sovjetepoken. 1982 flög planet för första gången.

Det användes dels som militärt transportplan, men har överlevt in i modern tid som kommersiellt transportplan.

Efterfrågan på transporter med flygplanstypen har varit mycket stort.

Efter Sovjetunionens fall tillverkades bara ett fåtal plan, det sista 1995. Ett 40-tal plan finns i drift idag.

Nu vill Ryssland och Ukraina åter sätta planet i produktion för att kunna utföra tunga transportuppdrag över hela världen.

An-124 har en maximal startvikt på 405 ton. Lastkapaciteten är 150 ton. Bland serietillverkade plan är endast fraktversionen av Airbus superjumbo A380, som ännu inte levererats till någon kund, är större. Det kan lyfta 152 ton last.

Världens absolut största transportflygplan kommer också från Antonov. Det är An-225 Myria, en större version av An-124 som byggdes i slutet av 1980-talet för att bl a frakta den ryska rymdfärjan Buran. An-225 har en startvikt på över 600 ton och kan ta en last på 250 ton.

Det enda plan som byggdes klart stod i träda under 1990-talet, men rustades efter 2000 och används idag. Ytterligare ett plan som aldrig byggdes klart, har nu gjorts flygfärdigt.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt