Amerikanska experter vill utreda Air Asia-haveriet

2015-01-08 10:59  

Franska haveriutredare och tekniker från flygplanstillverkaren Airbus medverkar i sökandet efter det störtade Air Asia-planets svarta lådor. Samtidigt kräver amerikanska experter att få delta i haveriutredningen.

(Uppdaterad) Efter att stjärtpartiet av det kraschade passagerarflygplanet QZ8501 i går hittats i Javasjön ökar hoppet om att kunna lokalisera planets svarta lådor, där inspelningsutrustning finns. Innehållet i lådorna kan därmed ge svar på vad som orsakade kraschen.

Enligt Reuters ska de vara placerade bakom en dörr på högra sida av stjärten. Risken finns dock att bakpartiet brutits sönder, och att bara en del av det kan ha återfunnits.

Sökandet efter boxarna sker i samarbete med haveriutredare från BEA, den franska haverikommissionen, och med stöd av tekniker från Airbus, den fransk-tyska tillverkaren av planet, vilka använder hydrofoner för att lokalisera "pling" som lådorna ska sända ut när de hamnar i vatten.

Planet är en Airbus 320-200. Modellen används frekvent runt om i världen och tillverkningen sker bland annat i franska Toulouse.

Jetmotorerna görs dock av CFM internationel, ett bolag som till hälften ägs av den amerikanska jätten General Electric och Snecma, ett dotterbolag till den franska motortillverkaren Safran.

Medan franska experter är med och bistår den indonesiska haverikommissionen NTSC, som leder de tekniska undersökningarna, uppges amerikanska experter vara överraskade av att de ännu inte bjudits in att delta i utredningsarbetet.

Motorerna ombord var likaså certifierade eller godkända av amerikanska myndigheter.

Rick Kennedy, en företrädare för General Electric, sa igår onsdag att:

-Vi förväntar oss fullt ut att få komma med i utredningsgruppen.

Indonesiska myndigheter uppges dock vilja vänta med ett eventuellt beslut om att ta in ytterligare utredare till dess att flygplansvraket bärgats från havsbottnen.

Samtidigt har man signalerat att man på sikt kan komma att inkludera de amerikanska motorexperterna.

Enligt uppgifter var planet utrustat för att kunna sända så kallade Acars-meddelanden som kan skicka detaljer om flygningen. Acars står för Aircraft Communications Addressing and Reporting System.

Sådana meddelanden användes dels för att utreda olycksorsaken, dels för att lokalisera Air France-plan - en Airbus av större modell (A330 - 200), i förhållande till Air Asias nu havererade plan - som störtade i Atlanten utanför Brasiliens kust 2005.

Men enligt uppgifter ska flygbolaget Air Asia inte ha haft någon prenumeration på systemet.

Dykare har under dagen letat efter lådorna  i området där stjärtpartiet blev funnet. Men undervattensströmmar och dålig sikt försvårar sökarbetet, och dykarna har mestadels bara hittat delar från inredningen och bagageavdelningen, enligt en rapport från Air Asia.

Mer om: Flyghaveri

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt