Amerikansk batteritillverkare vill ta över Think till USA

2009-01-27 15:15  

Den amerikanska batteritillverkaren Ener1 vill gå in som stor delägare i norska elbilstillverkaren Think. Målet är elbilstillverkning i USA inom ett år.

– Förhandlingarna är inte helt klara, men vi är beredda att göra en större investering i Think, säger Charles Gassenheimer, styrelseordförende i Ener1, till den norska tidningen Dagens Naeringsliv.

Den norska elbilstillverkaren räddades från konskurs så sent som för några veckor sedan, då ägarna skrapade ihop ett tillfälligt lån på 40 miljoner norska kronor.

Mer än hälften av de pengarna kom från Ener1.

Behöver 280 miljoner till
Enligt Dagens Naeringsliv behöver Think nu ytterligare 280 miljoner norska kronor i långsiktig finansiering för att komma igång med produktionen. Även där är Ener1 berett att gå in.

– Vi är seriösa och ser framför oss en ledande roll i finansieringen, säger Charles Gassenheimer.

Ener1s dotterbolag Enerdel är en av världens ledande batteritillverkare med tillverkning i Indianapolis i USA och Korea.

Det är också Enerdel som ska tillverka elbilen Thinks nya lithium-jonbatterier.

Enerdel har ansökt om lånegarantier på 480 miljoner dollar från den amerikanska bilindustrins krispaket för att bygga ut batteritillverkningen i USA.

Surfar på Obamavågen
Företaget ser nu stora möjligheter för elbilstillverkare i USA. Marknaden väntas öka kraftigt i och med president Barack Obamas nysatsningar.

– Det ska inte vara något problem att sälja 10.000 Think City på ett år, säger Charles Gassenheimer, som hävdar att Think har ett tvåårigt försprång på konkurrenterna.

För att få delta i offentliga upphandlingar USA krävs dock att man har tillverkning i landet. Målet för Ener1 är därför att under det närmaste året få igång tillverkning i USA parallellt med tillverkningen i Norge.

Tjänar mer på bilar än på batterier
Att sälja batterier som del av en elbil är också ett sätt för batteritillverkare att komma närmare konsumenten i förädlingskedjan, och därmed skaffa sig bättre marginal på batterierna.

Charles Gassenheimer anser också att det är helt naturligt för Ener1 att gå in som ägare i en elbilstillverkare:

– Batterierna är ju halva bilen, och vi har produktionskapaciteten klar.

De statliga pengar som Enerdel har sökt i USA kan inte användas i Norge, men Charles Gassenheimer säger till Dagens Naeringsliv att Ener1 vill bli majoritetsägare, och alltså kan satsa mer än hälften av de 280 miljoner norska kronor som behövs.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt