Fordon

Amerikanernas autonoma system utmanar Scania

Den autonoma lastbilen följer den mänskligt framförda första lastbilen. Foto: Peloton
Foto: Peloton

Peloton Technology har utvecklat tekniken som låter en helt förarlös lastbil följa efter ett annat fordon med chaufför. Bland de tunga investerarna finns bland andra Volvo Group.

Publicerad

Konceptet platooning bygger på att lastbilar med hjälp av autonom teknik kan färdas i täta konvojer, vilket ger en minskad bränsleförbrukning. Under ett symposium i Orlando, Florida avslöjade Peloton Technology sitt nya system för platooning. Det Silicon Valley-baserade bolagets lösning innebär att en förarlös lastbil på upp till 14,9 ton följer i hasorna på ett likadant fordon med en chaufför bakom ratten.

– Vi ser förarna som världens bästa sensorer, och vi tror att automatiserade efterföljande konvojer kan göra det möjligt för dagens förare att vara mer produktiva, säger Peloton Technologys vd Josh Switkes på bolagets hemsida.

Begränsat till ett följefordon

Deras nya system innebär full autonomi på nivå 4 för det efterföljande förarlösa fordonet. Lastbilarna kommunicerar genom V2V (vehicle-to-vehicle cummunications), uppbackat av radarbaserad autobroms och algoritmer för fordonskontroll. Hos Scania pågår testverksamhet med samma typ av lösning, men medan den svenska tekniken låter flera förarlösa lastbilar följa ett ledarfordon – antyder Peloton att deras teknik i dagsläget är begränsad till ett följefordon.

Det amerikanska bolaget utlovar dock att deras teknik snabbt ska kunna appliceras på en mängd olika vägavsnitt, samt under en rad av olika trafik- och väderförhållanden. Detta på mycket kortare tid än vad andra tillverkare kan erbjuda nivå 4-lastbilar som kör solo. Och många verkar onekligen tro på deras lösning – och löften. Peloton har dragit in 732 miljoner kronor i investeringar från bland andra Volvo Group, Intel Capital och BP Ventures. Det rapporterar Tech Crunch.

Sju procent mindre bränsle

Bolaget har sedan tidigare bevisat att deras nivå 1-system (enligt SAE-skalan) fungerar. ”Platoon Pro” är att klassa som en förarassistans. En chaufför sitter även i den efterföljande lastbilen, men den personen styr då bara fordonet – drivlina och bromsar sköts av systemet, som håller ett exakt avstånd till framförvarande lastbil. Platoon Pro används redan av sex kunder, och säkerhetsmässigt har tekniken skött sig prickfritt.

Lastbilarna med systemet har kört upp till 90 procent i konvoj, och i snitt har de dragit sju procent mindre bränsle. Vissa av dem rullar över 110 mil om dagen, och på årsbasis ger det en besparing på 7 000-10 000 dollar. Med det nya systemet L4 Automated Following kan åkerierna dubbla lasten, spara in rejält på sina löner och samtidigt bemöta den rådande förarbristen. Sannolikt innebär det även ett fetare lönekuvert för lastbilschaufförerna.