Fordon

Ambulansflyget framme efter sju år

Foto: SAS
Foto: SAS

Ut med stolarna och in med bårar och medicinsk utrustning. På sex timmar kan en Boeing 737 göras om till en flygande intensivvårdsavdelning. Nu hoppas SAS kunna sälja lösningen vidare till andra bolag.

Publicerad

Det må vara något av ett flaggskepp för svensk krisberedskap: det svenska nationella ambulansflyget, SNAM. Men sju år har det tagit att få fram bårarna, flygutbildad vårdpersonal, nödvändiga flygsäkerhetscertifikat och till sist en statlig upphandling av tjänsten.

Nu går uppdraget, inte helt förvånande, till SAS, företaget som har drivit projektet från början och som äger rättigheterna att sätta den aktuella utrustningen i flygplan.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här