Amazon visar eldriven budbil från Rivian

2020-10-12 10:48  

Uppstickaren Rivian fick uppdraget att bygga jättens nya elfordon för paketleveranser. Nu visar Amazon upp resultatet, som ska tas i bruk nästa år.

Näthandelns gigant valde en oprövad spelare för att ta fram bolagets nya leveransfordon, och när Amazon möblerar om sker det i stor skala.

Rivian har bråda dagar inför lanseringen av sin elpickup och el-suv – men bolaget måste också leverera de 10 000 första exemplaren av den batteridrivna skåpbilen med sikte på 2022. Och till 2030 ska 100 000 exemplar vara i tjänst. Det rapporterar The Verge.

Fordonet ska dock börja köra leveranser redan nästa år, och nu har Amazon visat upp den första rullande prototypen. Ännu ges inga detaljer om elmotorer eller batteripack, men enligt Car and Driver ska räckvidden landa på cirka 24 mil.

Den övriga information som finns handlar om säkerhet och förarmiljö. Personalen skyddas av extra förstärkningar i dörren på förarsidan. En rad sensorer öppnar för assistanssystem som kan avlasta föraren, och kameror ger en 360-graders vy runt om bilen.

– Det fordon som vi har utvecklat tillsammans med Amazon är inte bara eldrivet. Vi har prioriterat säkerhet och funktionalitet för att skapa ett fordon som är optimerat för paketleveranser. Vi tänkte igenom hur förarna tar sig in och ut ur skåpbilen, hur arbetsutrymmet känns och vilket arbetsflöde man har vid paketleveranser, säger Rivians vd RJ Scaringe i ett uttalande på Amazons blogg.

Läs mer: Rivian inifrån – här ska första el-pickuperna tillverkas

Hjälp med att hitta rätt adresser och väderrapporter levereras av Amazons röststyrda assistent Alexa. Själva paketavdelningen har tre hyllplan och en öppning mot förarplatsen gör livet smidigare för personen som ska leverera paketen. Till detta har förarplatsen vad man kallar för ett "dansgolv". Elektrifieringen kräver dock mer än bara fordonet.

– Nu jobbar vi för att vidareutveckla och implementera den teknik som stödjer de här skåpbilarna – med allt från en fysisk laddinfrastruktur till förbättringar och optimering av våra leveransstationer, säger Ross Rachey, chef för Global Fleet and Products på Amazon.

Amazon har sedan tidigare investerat åtskilliga miljarder i Rivian.

John Edgren

Mer om: Amazon Rivian

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt