Alstom vann kampen på Botniabanan

2008-10-03 12:01  

Tåget Lirex från Alstom kommer att trafikera Bombardier på Botniabanan. Trots att Lirex är långsammare än konkurrenten Regina från Bombardier. Priset avgjorde.

Alstoms tåg Lirex går bara i 180 kilometer i timmen. Den senaste versionen av Regina gör 200 kilometer i timmen.

Ändå valde intresseföreningen Norrtåg tåget från Alstom.

– Prisskillnaden mellan de två tågen är väsentlig, säger Norrtågs vd Maria Höglund i tidningen Västerbottens-Kuriren.

En annan fördel med Lirextåget är att man anser det var bättre för funktionshindrade personer. Insteget är lägre, den så kallade tillgängligheten därför bättre.

Båda tågen anses klarar vintern bra.

Men Botniabanan är byggd för hastigheter uppemot 250 kilometer i timman, en hastighet som inget av tågen klarar.

Regina gör dock 200, jämfört med Lirextågets 180 kilometer i timmen. Den skillnaden i hastighet uppvägs till viss del av att Lirex accelererar snabbare och får upp farten fortare efter stoppen vid stationerna.

På en längre sträcka, som mellan Umeå och Örnsköldsvik, vinner Regina med tre minuter, enligt beräkningar som gjorts på Banverket.

Nu beställer Norrtåg - en sammanslutning av bland annat 48 landsting, länsstyrelser och länstrafikbolag – elva tågsätt av Lirextyp, med fyra vagnar vardera, från företaget Transito.

De första sätts in på Botniabanan 2011. Även andra linjer, utanför själva Botniabanan, kommer att trafikeras av Lirex.

Hans Dahlquist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt