Alstom premiärvisar vätgaståg

2016-09-20 15:02  
Coradia iLint kör 800 km på en vätgastankning. Foto: Alstom

Ett vätgasdrivet bränslecellståg premiärvisas nu på järnvägsmässan Innotrans. Det ska ersätta dieseldrivna regionaltåg på oelektrifierade linjer.

Alstom premiärvisar under Innotrans i Berlin det nya vätgasdrivna tåget, som baseras på regionaltåget Coradia Lint 54, som i bränslecellsutförande kallas Coradia iLint.

Tåget är 54,3 meter långt och har plats för 300 passagerare, varav 150 sittande. Vätgastankarna är placerade på taket och ger tåget en aktionssträcka på upp till 800 km per tankning.

Den el som alstras av bränslecellen mellanlagras i litiumjonbatterier. Där lagras även ström som återförs till tåget vid inbromsningar. Bränslecellen ger tillräcklig energi för drivning och övrig elektrisk utrustning. Toppfarten för tåget är 140 km/h.

Tåget har tagits fram sedan ett flertal tyska delstater uttryckt intresse för att använda vätgasdrivna bränslecellståg i stället för dieseldrivna på icke elektrifierade regionalbanor. Tåget släpper därvid inte ut några avgaser.

Coradia iLint ska sättas i trafik under 2017 i Niedersachsen, 2020 ska 14 sådana tåg rulla i delstaten. Tillverkning sker i Alstoms stora fabriksanläggningar i Salzgitter.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt