Alstom och Bombardier slåss om Botniabanan

2008-09-11 12:55  

Regina från Bombardier eller Lirex från Alstom. Vilket av dessa tåg som kommer att trafikera Botniabanan avgörs om bara några veckor, runt månadsskiftet september-oktober.

Det som talar för Reginatåget är hastigheten. Toppfarten i dag är 200 kilometer i timmen, men tåget utvecklas just nu för hatigheter uppemot 250 kilometer i timmen – den topphastighet Botniabanan byggs för.

Lirex från Alstom går bara i 160 kilometer i timmen, men kan växlas upp till 180. Men Lirex accelererar snabbare. Det kommer snabbare iväg från stationerna.

På en längre sträcka, som mellan Umeå och Örnsköldsvik, vinner Regina. Beräkningar som Banverket gjort visar att Reginatåget kommer fram tre minuter snabbare.

Det är intresseföreningen Norrtåg – där 48 landsting, länsstyrelser och länstrafikbolag ingår – som ska fatta beslut om vilket tåg man föredrar. Det handlar om elva tågsätt, som kostar 60-70 miljoner kronor vardera.

Norrtåg kommer senare, från 2010 och framåt, hyra tågen från företaget Transitio.

De nya tågen ska inte enbart gå på Botniabanan. De ska sättas in även på andra sträckor som Norrtåg trafikerar, som mellan Umeå och Luleå, och från Luleå till Kiruna.

Samtidigt bygger Norrtåg en ny tågverkstad i Umeå.

– Det är viktigt för oss att slippa köra långa sträckor till en verkstad. I Umeå kan tågen servas när de på nätterna när de ändå inte körs, säger Norrtågs vd Maria Höglander i tidningen Västerbottens-Kuriren.

Hans Dahlquist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt