Allt om Saabkonkursen på ett ställe

2011-12-28 13:57  

I dag sjösattes en egen hemsida för konkursen i Saab Automobile – www.konkursboet.se. Samtidigt kommer nya uppgifter om det turkiska intresset för Trollhätteföretaget.

Det är konkursförvaltarna Hans L Bergqvist och Anne-Marie Pouteaux på Delpi respektive Wistrand, båda i Göteborg, som lanserat hemsidan för att där lägga ut pressmeddelanden och dokumentation om hur konkursförvaltningen framlider.

Redan när de utsågs till konkursförvaltare den 19 december deklarerade de att de fortlöpande kommer att informera om konkursens handläggning.

Och det blev praktiskt nog en hemsida för de tre bolagen som är satta i konkurs - Saab Automobile, Saab Automobile Tools och Saab Automobile Powertrain. 

Ännu är den ganska mager – bara ett par pressmeddelanden plus viktig information till samtliga Saabanställda om proceduren med uppsägning, arbetsplikt och anmälan till arbetsförmedlingen.

Det står ingen om de kontakter som konkursförvaltarna haft med intressenter som kinesiska Youngman Lotus Automobile strax före jul eller de turkiska trevare som tidningarna rapporterat om.

I dag skriver till exempel Dagens Industri om att den turkisk delegation inom kort väntas till Trollhättan för att titta på vad som kan vara av intresse att köpa ut ur konkursboet.

Enligt DI kommer turkarna att träffa konkursförvaltaren Ann-Marie Pouteaux och Saab Automobiles vd Victor Muller.

Youngman har deklararet att man är intresserad av de delar av Saab Automobile som inte är beroende av tillstånd från förre ägaren General Motors, läs den nya bottenplattan Phoenix där Saab Automobile äger de immateriella rättigheterna.

Vad de turkiska intressenterna vill ha är däremot oklart. Vill de starta upp tillverkningen i Trollhättan eller vill de flytta produktion till Turkiet?

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt