Allt ljus på elhybriderna

2008-03-17 12:14  

Den svenska forskningen om klimatsmarta bilar slukar miljarder - och större delen av av pengarna går till hybridfordon.<br></br> - Det är ett jättetryck på plug-in-hybrider just nu, säger Anders Lewald på Energimyndigheten.

Plug-in-hybrider är nästa generations elhybridbilar som ska kunna laddas direkt i ett vanligt eluttag.

De tio testbilar som Volvo, Saab, Vattenfall och batteritillverkaren ETC ska ta fram till nästa år till en kostnad av 62 miljoner kronor är bara ett av 38 pågående forskningsprojekt om elhybridbilar i allmänhet och plug-in-hybrider i synnerhet som Energimyndigheten är engagerad i.

Mer än 1 miljard i budget
Dessutom delfinansierar Energimyndigheten ytterligare19 forskningsprojekt om effektivare energiteknik i fordon samt nio projekt om bränslecellsteknik och sex om aerodynamik och lättviktsfordon - totalt 72 projekt med en sammanlagd budet på 1.134 miljoner kronor.

Hybridprojekten uppgår till knappt hälften av antalet projekt men tar uppemot 70 procent av den samlade budgeten i anspråk.

- Hybridforskningen har blivit så väldigt mycket större genom att fordonsindustrin gått så tungt in i projekten. Företagen tar en mycket större del av budgetarna själva när det gäller hybridprojekten än i traditionella energiprojekt, säger Anders Lewald, enhetschef på Energimyndigheten.

Sverige är Europas hybridcentrum
Energimyndigheten har sammanställt samtliga projekt som man är med och finansierar i ett dokument på myndighetens hemsida.

Det har blivit ett jätteintresse för plug-in-hybrider genom att både GM-ägda Saab Automobile och Fordägda Volvo Personvagnar fått ansvar för GM:s respektive Fords europeiska hybridsatsningar.

Dessutom är båda de stora svenska börsbolagen Volvo AB och Scania tungt inne i hybridforskningen.

- Man får inte glömma att fordonsföretagen satsar många miljarder i egen utveckling, vid sidan av dessa program, säger Anders Lewald.

Hållit hybridbrasan varm
Han pekar också på att Energimyndigheten hela tiden hållit hybridbrasan varm.

- Vi har hela tiden tryckt hårt på att det ska finnas forskningsprogram om elhybrider, även när intresset har varit svalare. Därför kan vi i Sverige snabbt komma ur startgroparna, säger han.

Samtidigt satsar Energimyndigheten mycket på forskning om andra generationens etanol från skogsprodukter.

- Det är ingen motsättning mellan hybridbilar och etanolbilar. Även elhybridbilar körs på etanol, säger Anders Lewald.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer