Alla nybyggda hem ska ha laddbox i Storbritannien

2018-07-10 13:13  
Foto: Volvo

Inga rent fossildrivna bilar – och en laddbox i varje hem. Storbritannien vill ligga i framkant när det kommer till elektrifiering. ”Det är vår intention att alla nya hem ska ha en laddpunkt tillgänglig”, skriver regeringen i ett pressmeddelande.

I fjol gick Storbritannien, som ett av de första länderna i världen, ut och sa att man ämnar förbjuda nyförsäljningen av diesel- och bensinbilar från 2040. Därtill kastade man in en miljard pund i en fond för innovation inriktad på ren energi.

Nu har utredningen ”The Road to Zero” presenterats där ramlinjerna för elektrifieringsplanerna tas upp.

– De kommande årtiondena kommer att vara transformativa för vår bilindustri, vår nationella infrastruktur och sättet vi reser på. Vi förväntar oss att se större förändringar i transportsektorn de kommande tio åren än vad vi såg under förra århundradet, säger Chris Grayling, Storbritanniens transportminister, i ett uttalande.

– De kommande årtiondena kommer att vara transformativa för vår bilindustri, vår nationella infrastruktur och sättet vi reser på. Vi förväntar oss att se större förändringar i transportsektorn de kommande tio åren än vad vi såg under förra århundradet, säger Chris Grayling, Storbritanniens transportminister, i ett uttalande.

Laddbox ska lösa elbilsproblem

I Rapporten framgår det dels att man vill instifta ett krav på en dedikerad laddpunkt per nytt hem som byggs – samt att lobbying vattnat ut det utannonserade hårda fossilförbudet.

När det kommer till det laddning så kommer 400 miljoner pund avsättas till produktion och installation av laddstationer. Eftersom bristen på laddpunkter ofta anförs som ett argument mot elbilism – vill man helt enkelt bygga bort problemet genom att införa laddbox som krav vid nybyggnation. Det här kravet har exempelvis redan delstaten Kalifornien i USA.

Därtill så tittar man på alternativ för städer och flerfamiljshus där trådlös laddning, uppfällbara laddpunkter eller lyktstolpar med integrerad elbilsladdning kan användas. Utöver detta håller man även på med ett nytt lagförslag där myndigheter ska få mandat att kräva installation av laddinfrastruktur vid mackar och andra motorvägsnära serviceställen.

”Kommer vara en stor utmaning”

Vidare står det i rapporten att 2040 så förväntas ”majoriteten av nya bilar och skåpbilar vara 100 procent utsläppsfria samt att alla nya bilar måste ha signifikant kapacitet till utsläppsfri körning”.

Med vanliga ord innebär det att laddhybrider som kan ta sig ett par mil på batteriet kommer att tillåtas. Ambitionen är att åtminstone varannan ny bil ska vara laddhybrid (så kallad Ultra low emission vehicles) 2030. Och enligt ministern är regeringen medveten om att det kommer att vara en utmaning.

– Vi förväntar oss att vår ekonomi och samhälle kommer att märka av en markant förändring. Därför har vi uppmärksammat att framtidens mobilitet är en av de fyra stora utmaningarna i vår moderna industriella strategi, säger Chris Grayling.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL