Fordon

Alfachefen: Ryktet i Europa svårt sargat

1965 års Alfa Romeo Giulia Sprint ritad av Bertone, när märket ännu var respekterat. Foto: Alfa Romeo

Det är lättare att etablera Alfa Romeo i USA än i Europa, där märket har misskötts en längre tid, anser högsta chefen Sergio Marchionne.

Publicerad

Marchionne säger i en intervju med branschtidningen Automotive News att han tänker utse en USA-chef i slutet av året och se till att börja sälja märket där 2013. Bilarna ska säljas hos Fiatåterförsäljare, som i USA bara har den lilla 500-modellen på programmet.

Fiat försvann från den amerikanska marknaden 1995 efter att försäljningssiffrorna dalat.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här