Airbus visar vad som kan vara framtidens flygdesign

2020-02-17 10:35  

Airbus-planet Maveric har utvecklats i hemlighet. Formgivning sänker bränsleförbrukningen med 20 procent, enligt tillverkaren.

Med en design där övergången mellan vinge och kropp smälter samman kan man få ut ett större lastutrymme än i en konventionell modell med separat flygkropp och vingar. Konceptet heter blended wing body-design, BWB, och är formmässigt mitt emellan konventionellt flygplan och en flygande vinge. ”Framtidens flyg” kallar Airbus det.

Under Singapore Air Show kommer ska Airbus visa upp ett mycket litet BWB-flygplan, skriver New Atlas.

Konceptplanet har en längd på två meter och ett vingspann på 3,2 meter, vilket ger en yta på cirka 2,25 kvadratmeter. Enligt Airbus har designen i verklig skala potential för 20 procent lägre bränsleförbrukning än konventionella plan.

Airbus har visat större BWB-plan

Airbus har även visat renderingar av hur ett större BWB-plan skulle kunna se ut. Passagerarsätena hamnar på grund av formen långt ifrån fönstren – och frågan är om det kommer att upplevas klaustrofobiskt? En lösning kan vara skärmar vid sätena som visar hur det ser ut utanför planet.

Läs mer: Boeing förlorar prestigeprojekt: ”Ett tufft val”

Maveric har utvecklats i hemlighet av vad som kan liknas vid ett startupbolag inom Airbus. Namnet står för ”Model aircraft for validation and experimentation of robust innovative Controls”. Teamet testflög sin nedskalade version under 2019 i Frankrike.

Se filmklippet här:

– Även om det inte finns någon specifik tidsplan för att få ut ett riktigt plan så kan den här tekniska demonstratorn bli avgörande när det kommer till att förändra den kommersiella flygplansarkitekturen så att flygindustrin kan ha en hållbar framtid, säger Jean-Brice Dumont vid EVP Engineering på Airbus till New Atlas.

Futuristisk formgivning med historia

Det är inte bara Airbus som tror på designen. Exempelvis utvecklade Boeing det obemannade BWB-konceptet X48B för Nasas räkning, som flög 2007.

Läs mer: Tekniken ska ge Airbus lätta delar och effektivare fabriker

Formgivningen ser futuristisk ut men har en lång historia. Prototyper till en flygande vinge utvecklades av tyskarna under andra världskriget, och fick nytt liv med stealthbombare som B-2 Spirit. Men grundformen minner också om klassiska 50-talsmodeller med deltavinge, som britternas bombplan Avro Vulcan.

John Edgren

Mer om: Airbus

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt