Airbus snålplan startar med katapult

2012-09-11 13:04  
Start med hjälp av katapult i Airbus vision Smarter Skies. Foto: Airbus

Flygplan som startar med katapult, flyger i formation och glidflyger ner vid landning. Airbus demonstrerar sina visioner om framtidens snåla flygplan på ILA-mässan i Berlin.

I samband med flygmässan ILA i Berlin passar den europeiska flygplanstillverkaren Airbus på att demonstrera sina visioner för hur ett snålt flygplan minskar sina utsläpp med 50 procent år 2050. I den s k Humboldtboxen, en utställningshall snett mitt emot Humboldtuniversitetet i centrala Berlin, tittar Airbus in i framtiden.

Airbus kallar programmet Smarter Skies. Det består av fem framtidsscenarier:

Ecoclimb är ett effektivare sätt att komma upp i luften från startbanan med hjälp av katapultteknik. På så vis kommer planet snabbare upp på höjder där motoreffekten inte behöver vara på max. Metoden kan dessutom minska behovet av långa startbanor, och spara utrymme när flygplatser förläggs nära storstäder.

Express skyways där flygplanen flyger i formation och liksom fåglarna utnyttjar fördelarna med minskat luftmotstånd.

Glidflygning mot landningsplatsen minskar både buller och bränsleförbrukning, minskar dessutom landningshastigheten vilket gör det möjligt att förkorta landningsbanorna.

Snålkörning på marken där motorerna kan stängas av kort efter landning. Teknisk assistans för att stanna planet på förutbestämda platser där det taxas iväg från landningsbanan av automatiserade transportfordon.

Alternativa bränslen som biodrivmedel och andra energikällor som el, vätgas m m som produceras i närheten av flygplatsen hjälper till att minska utsläppen från flygverksamheten.

Airbus påpekar att flyget redan har minskat förbrukning och utsläpp med 70 procent, och bullret med 75 procent, under de senaste 40 åren. Under de kommande 40 åren är målet att minska CO2-utsläppen med 50 procent.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt