Airbus nya koncept har vingar som en rovfågel

2019-07-22 13:22  
Airbus koncept Bird of Prey. Foto: Airbus

Bird of Prey har delade vingspetsar som en örn – och en fågelstjärt. Konceptet ska locka unga till flygbranschen. Airbus hävdar samtidigt att tekniken utgår från verkliga idéer.

Under förra månaden gick Airbus ut med att man nu testflyger prototypen Albatross One, en modell som ska utforska fördelen med fritt flaxande vingspetsar. Uppenbarligen ser bolaget en stor potential i biomimetik, det vill säga teknik som försöker efterlikna biologiskt liv i naturen. För i samband med flygshowen Royal Tattoo i Gloucestershire, England, firade Airbus sina 50 år som flygplanstillverkare genom att presentera ännu en vågad vision med inspiration från fåglarna.

Bolaget visade upp en rendering av Bird of Prey. De presenterar konceptet som en elhybrid med aktiva kontrollsystem och en konstruktion av avancerade kompositmaterial. Det mest uppseendeväckande är dock de delade vingspetsarna som imiterar en rovfågels vingpennor, samt en stjärtfena som delar sig likt stjärtfjädrar. Varje ”fjäder” är tänkt att kunna styras individuellt.

Teoretisk design

Passagerarflygplanet känns kanske inte som något du skulle borda till Mallorca utan viss nervositet, men var lugn – designen är teoretisk.

”Vår Bird of Prey är designad för att utgöra en inspiration för unga människor, och att skapa en wow-faktor som kan hjälpa dem att överväga en spännande karriär i den så viktiga luftfartssektorn. En av de stora prioriteringarna för hela industrin är att göra flyget mer hållbart – att göra flygresorna renare, grönare och tystare än någonsin tidigare. Vi vet från vårt arbete med passagerarjetplanet A350 XWB att vi med biomimetik kan låta naturen lära oss några av de bästa läxorna gällande design. Vem kan inte låta sig inspireras av en sådan skapelse?”, säger Martin Aston, en senior chef på Airbus hemsida.

Utgår från verkliga idéer

Airbus hävdar samtidigt att tekniken bakom konceptet utgår från verkliga idéer, och att Bird of Prey ger en inblick i hur framtidens regionalflygplan skulle kunna se ut. Ett exempel är den svepande övergången mellan vinge och flygkropp, som imiterar den mjuka båge som bildas under vingen hos en örn eller falk.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt