Adolf Lundin investerar<br></br>i nya svenska batteriet

2006-04-24 07:40  
Adolf H Lundin, bergsingenjör från KTH 1956, har ägnat sitt liv åt olje- och gruvindustrin först som anställd i den internationella oljeindustrin och sedan som ägare till en rad egna olje- och gruvföretag. Nu går han in med pengar i en annan sort energiföretag.

När Volvo för drygt en månad sedan presenterade sin satsning på tunga hybridfordon avslöjades samtidigt att en nyckelkomponent är ett nytt svenskt batteri från Chalmersavknoppningen Effpower i Göteborg.

Redan då berättade också Effpowers vd för Ny Teknik att bolaget tagit in 120 miljoner i nytt riskkapital för att förbereda serieproduktionen.

Nu har Effpower också presenterat vilka som går in som nya delägare. En av dem är oljemiljardären Adolf H Lundin som satsar 30 av de 120 nya miljonerna genom ett av sina bolag.


- Effpower är ett spännande företag som verkar inom en framtidsbransch. Vi tror att det inom tio år kommer att sitta hybridbatterier i de flesta nya bilar, säger han i pressmeddelandet.

Vid sidan av Adolf Lundin går entreprenören Leif Kristensson in som ny delägare. I investeringsrundan deltar också de gamla ägarna: Volvo Technology Transfer, Gylling och Industrifonden.

Blyet bakas in i keramik
Effpower har sedan 1999 arbetat med att utveckla ett billigt och effektivt bipolärt blysyrabatteri.

Genom att baka in blyet i en porös keramisk platta undviks problem med läckage och korrosion. Blyhalten kan också halveras jämfört med vanliga blysyrabatterier.

Jämfört med dagens nickelmetallhydridbatterier som bland annat används i Toyotas hybridbil Prius, kommer priset på Effpowers batteri att komma ner till en femtedel.

Tillverkning i Österrike
Genom ett samarbete med den österrikiska batteritillverkaren Banner förbereder sig Effpower för serieproduktion i Banners fabrik i Linz.

Effpowers batteriteknik

Bakom Effpowertekniken står Erik Sundberg och Ove Nilsson, som tidigare arbetade på Tudors batterifabrik i Nol utanför Göteborg.





Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt